Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förbifarten – en långkörare

Efter beskedet att Trafikverket går vidare med akveduktalternativet gör Folkbladet en genomgång över förbifartens turer.

Vägsträckningen. Förbifarten är tänkt att dras väster om staden för att knyta an till skärgårdslänken som binder ihop den med 210:an.

Vägsträckningen. Förbifarten är tänkt att dras väster om staden för att knyta an till skärgårdslänken som binder ihop den med 210:an.

Foto:

SÖDERKÖPING2015-09-15 12:00

Bilköerna sommartid vid Söderköping är närmast legendariska och har så varit länge. De beror på den öppningsbara bron över Göta kanal i kombination med trafikljusen vid genomfarten genom staden och detta har gjort att det en längre tid funnits tankar på att lösa denna situation. Med andra ord har man funderat på någon form av förbifart runt Söderköping, diskussioner som funnits sedan 1970-talet.

1991 gjordes en vägutredning av trafiksituationen på E22 på uppdrag av dåvarande Vägverket, denna följdes sedan av flera förstudier och utredningar där ett antal alternativ av vägsträckningar och kanalpassager lyftes. Bland annat utreddes förbifarter både väst och öst om Söderköping samt en högbro och ett tunnelalternativ.

Vad gäller sträckningen på förbifarten fastnade man 2002 för ett västligt alternativ (alternativ väst 3 tunnel) eftersom en östlig sträckning bedömdes påverka naturvärdena på Ramunderberget. Målet var och är att förbifarten ska bestå av en mötesfri väg med tre eller fyra körfält och tre trafikplatser med planskilda korsningar: norr, väst samt syd. I samma veva ska väg 210 förlängas (skärgårdslänken); enligt det senaste beslutet ska skärgårdslänken ansluta till E22 söder om Braberg.

Själva kanalpassagen bestod av en tunnel i detta alternativ medan billigare lösningar, som en öppningsbar bro, skulle studeras vidare. Detta ändrades 2007 när Göta kanalbolaget gjorde ett inspel om en båtlyft vid Götakanal, detta blev sedan huvudspåret i några år. Den dåvarande kommunledningen samt övriga inblandade åkte bland annat på studieresa till Skottland för att studera en existerande båtlyft. Dessa planer sprack dock när Kanalbolaget backade från båtlyftsidén 2010.

2013 reviderades så det tidigare beslutet om tunnel av Trafikverket på grund av kostnadsskäl, i stället blev en öppningsbar lågbro huvudalternativet. Det var vad som gällde tills den parallella akveduktsutredningen drogs igång våren 2015 och nu alltså visat sig vara det mest lovande alternativet både vad gäller trafikpåverkan och långsiktig kostnad. Trafikverket skriver: ”Akveduktalternativet bedöms ge minst trafikstörningar på E22 och förhoppningsvis även för båttrafiken på Göta Kanal.” I oktober kommer besked om det blir ett formellt beslut att lägga om planerna mot denna lösning.

Om akveduktalternativet går igenom räknar Trafikverket med ett halvårs försening. Detta innebär att vägplanen kan skickas till fastställelseprövning i början av 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om