Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Båtlyft ute

Söderköping2011-10-08 03:00

Turerna kring E22 och förbifarten har varit många. I torsdags möttes huvudaktörerna för att diskutera det fortsatta arbetet. Båtlyften var därmed ute ur leken.

- Kanalbolaget meddelade att båtlyften inte är ett alternativ, säger Mattias Ravander (S), oppositionsråd och ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Göta Kanalbolag AB, Trafikverket, Östsam, Länsstyrelsen och representanter ur kommunstyrelsens arbetsutskott deltog vid mötet.

- Kanalbolaget har gjort en egen simulering av båttrafiken, de har använt statistik och stoppat in det i ett dataprogram. Det visade sig att med en båtlyft kommer väntetiden vara väldigt lång. Inte ens samma dag kan båtar åka vidare i den simuleringen.

Kostnaderna för en båtlyft, samt driftstörningar som uppkommer vid en sådan konstruktion, är också skäl som Kanalbolaget uppger. Även rederier som trafikerar Göta Kanal har framfört sjösäkerhetsmässiga skäl för att stoppa en båtlyft.

Trafikverket ser inte heller en båtlyft som en lösning på grund av ekonomiska skäl. En ny öppningsbar bro föreslås, som lyfts upp för att rymma gång- och cykelväg under.

- Det här är min personliga uppfattning, men om det är så tydligt att Trafikverket och Kanalbolaget inte ser båtlyften som ett alternativ finns det ingen anledning att driva det in absurdum, säger Ravander.

Kontentan av mötet blev således en förbifart som går förbi Mariehov samt en öppningsbar bro.

- Arbetsplaner tar vid efter årsskiftet och då hoppas vi bygget tar fart inom fem år, runt 2017-2018. Gabriella Nilsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om