Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dåligt skick även i Motala

Det är dåligt skick på Göta kanal på fler ställen än i Söderköping. Nu har ett område intill kanalen i Motala stängts av på grund av rasrisk.

Dåligt skick. Det krävs åtgärder på kanalen kring Söderköping men även i Motala har man nu stängt av en sträcka på grund av rasrisk.

Dåligt skick. Det krävs åtgärder på kanalen kring Söderköping men även i Motala har man nu stängt av en sträcka på grund av rasrisk.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2015-11-19 10:30

Folkbladet har tidigare skrivit om det dåliga skicket på somliga sträckor av Göta kanal. I en förstudie har Göta kanalbolaget identifierat Östergötland och flera sträckor i Söderköpings kommun som de mest akuta att åtgärda. I Söderköping pågår under vintern flera arbeten för att förstärka kanalen: Vid Vargklyftan, vid Mariehovs gård samt slussen i kanalhamnen i Söderköping.

På tisdagen framkom att AB Göta kanalbolaget stängt av cykelvägen längs kanalens norra sida i Motala på grund av rasrisk eftersom man upptäckt sprickbildning i cykelvägen. Under onsdagen ska man fortsätta att tömma kanalen och det aktuella området ska inspekteras, sedan ska vidare beslut tas.

– Det här var en indikation som inte var väntad men om det ska ske är det bra att det inträffar när vi tömmer kanalen under kontrollerande former, men det är givetvis tråkigt att vi måste spärra av dragvägen som dagligen nyttjas av många människor, säger Henrik Remmerfelt, anläggningschef på Göta kanal.

Man räknar med att den sammanlagda kostnaden för renoveringen av kanalen blir upp mot en halv miljard kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om