Folkbladet har tidigare skrivit om det dåliga skicket på somliga sträckor av Göta kanal. I en förstudie har Göta kanalbolaget identifierat Östergötland och flera sträckor i Söderköpings kommun som de mest akuta att åtgärda. I Söderköping pågår under vintern flera arbeten för att förstärka kanalen: Vid Vargklyftan, vid Mariehovs gård samt slussen i kanalhamnen i Söderköping.
På tisdagen framkom att AB Göta kanalbolaget stängt av cykelvägen längs kanalens norra sida i Motala på grund av rasrisk eftersom man upptäckt sprickbildning i cykelvägen. Under onsdagen ska man fortsätta att tömma kanalen och det aktuella området ska inspekteras, sedan ska vidare beslut tas.
– Det här var en indikation som inte var väntad men om det ska ske är det bra att det inträffar när vi tömmer kanalen under kontrollerande former, men det är givetvis tråkigt att vi måste spärra av dragvägen som dagligen nyttjas av många människor, säger Henrik Remmerfelt, anläggningschef på Göta kanal.
Man räknar med att den sammanlagda kostnaden för renoveringen av kanalen blir upp mot en halv miljard kronor.