Det berättade Folkbladet tidigare i år.
Läs mer: De har anställt 70 personer sedan 2010.
I veckan utsågs de till vinnare av Skapa-priset för innovationen ”Saltängens sikt”.
Juryns motivering: ”Saltängen med mångårig erfarenhet inom stenkrossbranschen utvecklar med hjälp av engagerad personal och nytänkande kunder en sikt som inte bara ökar kapaciteten på befintligt krossverk med ca 30 procent utan även minskar belastningen på miljön. I längden leder inte bara innovationen till ett bättre näringsliv, effektivare produktionsekonomi utan kanske viktigast av allt, en hållbarare miljö.
Så här kommenterade företagets vd Jim Hedkrok priset som han tog emot på Linköpings slott i veckan.
– Vårt företag har alltid haft ett stort engagemang för energi- och miljöfrågor och därför är effekten av minskad energianvändning och minskad miljöbelastning av stort värde för oss, berättar vd Jim Hedkrok och frotsätter: Naturligtvis är det även värdefullt att kapaciteten i krossverket med vår sikt ökar med 30 procent vilket ger en bättre ekonomi än den gamla generationens sikt.
Ytterligare en utmärkelse för unga delades ut vid ceremonin. Syftet: att inspirera och ge stöd åt innovatörer mellan 18 och 29 år. Här kammade Josefin Persson, Erik Söderby och Tobias Hultqvist från Linköpingsföretaget Vissheim för ”Vimur”, ett uppkopplat växthus för inomhusbruk hem segern.
– Det är väldigt roligt att den här produkten kan inspirera till att på ett enkelt sätt odla egna kryddor och till och med grönsaker på restaurangen, på kontoret eller i hemmet, säger Josefin Persson. Dessutom är det ju en levande inredningsdetalj som sköter sig själv vilket gör att det inte behövs någon ansvarig som riskerar att glömma bort vattningen. Sett i ett större perspektiv bidrar vår produkt till en bättre inomhusmiljö – och till och med till minskat importbehov med effekter även för den globala miljön.
Juryns motivering: Att odla sin egen mat är något av mänsklighetens äldsta innovationer. Digitalisering, IoT och appar är något av det hippaste som alla pratar om i dag. Därför tycker vi i juryn att det är så fantastiskt när någon lyckas kombinera dessa två områden till en imponerande innovation – paketerat med estetiskt tilltalande design i skandinavisk stil. När innovatören dessutom har ett affärs- och marknadstänk, och sålde sina lösningar innan de fysiskt existerade, kan vi inte göra annat än att ge priset för årets unga innovatör till Josefin Persson och SIOS AB/Vissheim!
Vinnarna tog emot varsin prischeck om 30 000 kronor respektive 20 000 kronor som delades ut av landshövding Elisabeth Nilsson och Almis vd Mats Philipsson. Länspristagarna går nu vidare till den nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-galan på Stockholmsmässan den 8 november.