Det var i lördags som det brittiska flygbolaget flybmi meddelade att de ansökt om konkurs. Därmed ställdes samtliga avgångar mellan Norrköping och München och vice versa in. Bolaget har 376 anställda i England, Tyskland, Sverige och Belgien och flyger mellan 25 europeiska städer. Enligt ett pressmeddelande som skickades ut beror konkursen framför allt på Brexit och högre bränslekostnader. "Vi har inte lyckats säkra värdefulla flygkontrakt i Europa och det saknas tillit kring BMI:s förmåga att fortsätta flyga mellan destinationer i Europa", skriver bolaget bland annat.

Läs mer: Flybmi i konkurs - Münchenflyget stoppas.

Det här kom självklart som en överraskning för de resenärer som bokat in sig på en flygning mellan Norrköping och München. Norrköping Airport hänvisar i första hand resenärerna till sin resebyrå eller sitt kortföretag, för att få tillbaka sina pengar.

Artikelbild

| Oppositionsråd Nicklas Lundström (V) vill lägga ned flygplatsen.

– Det är såklart ett väldigt tråkigt besked. Vi ska bistå resenärerna med den information vi kan. Vår hemsida och facebooksida är uppdaterad med information som kan vara till nytta i det här läget, säger Ola Matsson, vd Norrköping Airport.

Läs mer:Reidar Svedahl (L): "De är enögda".

Flybmi har flugit mellan Norrköping och München sedan 2016 och har under åren utökat antalet avgångar och ankomster. Nu är det alltså slut med den enda reguljära anknytningen som flygplatsen har. Och i och med detta aktualiserar nu Vänsterpartiet sin hållning att lägga ned flygplatsen.

– I över åtta år har Vänsterpartiet drivit frågan om att lägga ned Norrköpings flygplats både av ekonomiska och klimatmässiga anledningar. Varje år gör flygplatsen över 25 miljoner kronor i underskott och kommunen subventionerar flygplatsen med massor av Norrköpingsbornas skattepengar, säger Nicklas Lundström (V) oppositionsråd och fortsätter:

– Att det senaste Münchenflyget nu går i konkurs innebär ännu större förluster och visar återigen hur ekonomiskt galet det är. Vi varnade för att det skulle bli så här. Kommunen tog alldeles för stora risker när man lade så mycket skattepengar på detta.

Vänsterpartiet menar att pengarna behövs bättre i den ansträngda välfärden än som bidrag till privata flygbolag.

– Münchenlinjen har kostat kommuninvånarna 43 miljoner utöver de årliga subventionerna och det enda resultatet är stora klimatutsläpp. Detta senaste bakslag gör att jag tycker att det är läge att se över bidragen till flygplatsen och avsluta de ekonomiska äventyrligheterna, säger Nicklas Lundström.