2017 utökades antalet avgångar till och från München från en till två, och då beskrev Reidar Svedahl den positiva utvecklingen i ett större sammanhang:

– Norrköping har fyra ben i logistiksatsningar: Ostlänken, en stor hamn, många logistikföretag som etablerar sig här och så flygplatsen. Vi kan ta emot allt från containrar från Kina som ska vidare ut i Skandinavien till islandshästar med fraktflyg på flygplatsen.

Läs mer:Flybmi i konkurs.

När nu flybmi ansökt om konkurs och flyglinjen till och från den sydtyska staden lagts ned, beskriver han hur tuff flygmarknaden är:

– Flyg är tufft, det är jättesmå marginaler. Tappar du något går det snabbt åt fel håll. Det här bolaget har funnits i många år men det händer saker snabbt i den här branschen, ja i hela samhället.

Han menar att bolagets konkurs inte beror på Norrköpingslinjen; den har kanske inte varit fullsatt men även om den varit det, hade det inte varit avgörande:

– Bolaget har 25 destinationer i Europa och Norrköping stod för en-tre procent, säger Reidar Svedahl.

Han lyfter fram all annan verksamhet Norrköping Airport sysslar med: Ambulansflyg, brandflyg, att det skapar över 100 arbetstillfällen och inte minst charterflyget:

– Mellan 30 000 och 40 000 flyger charter från Norrköping varje år, i stället för att åka till Arlanda.

Att lägga ned flygplatsen, som Vänsterpartiet vill, anser han är helt fel:

– De är enögda och tittar bara på kostnadssidan. Men det ger en massa intäkter också. Dessutom upptäcktes flera skogsbränder av brandflygplan som startade på flygplatsen i somras. De kunde ha blivit jättestora om inte de upptäckts så snabbt.

Läs mer:V: "Lägg ned flygplatsen".