Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förberedda på storm

Redan när trafik- och samhällsplaneringsnämnden fattade beslutet om bussnedläggningarna för ett år sedan, förstod Mattias Näsström och de andra på Östgötatrafiken att det skulle bli liv.

Svarar på frågorna. Det gör Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Svarar på frågorna. Det gör Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Foto: Mikael Svensson

LANDSBYGDEN2016-09-08 08:30

Han är trafikoperativ chef där och har fått ta emot många samtal den senaste tiden från människor som undrar över bussarna. Något han var förberedd på.

– Det är vi som fått uppdraget att se över linjerna. Politikerna vill förändra andelen intäkter och andelen som betalas med skattepengar från dagens 60/40 till 50/50. Och då finns det linjer som har låg andel resande, förklarar han vilka linjer som valts ut.

– De finns de turer som kostar 3 400 kronor per tur. Och det är inte försvarbart.

Men den enskilda person som åkt med bussen då? Den som drabbas, hur tänker ni där?

– Vi lider såklart med den personen som blir drabbad. Men man måste fråga sig om det är något som samhället kan ställa upp på, när en tur kan kosta så mycket? Men det är en politisk fråga, säger Mattias Näsström och slår fast att "kollektivtrafik är som bäst när många åker".

Läs mer: Så drabbas de när bussen slutar gå.

Att det främst är landsbygdslinjer som läggs ned den här gången beror på det avtalsskifte för landsbygdslinjer som just ägt rum. Flera avtal med entreprenörer har löpt ut och Östgötatrafiken såg chansen att ändra i turlistan.

– Vi gör ständig översyn över linjer, vi startar upp nya och lägger ner andra. Vi förändras precis som samhället förändras. En skola läggs ned eller ett företag startar upp, exemplifierar han och fortsätter:

– Samtidigt har vi en garanti mot de som kör för oss där vi garanterar att de får köra.

De nya avtalen löper på sex år med möjlighet till förlängning i två.

Flera av de vi pratat med förstår att det kanske inte går att fylla en hel buss på landet. De undrar varför det inte går att köra med mindre bussar, eller varför inte ha anropsstyrd trafik?

– När det gäller mindre bussar så är möjligtvis kostnaden lägre när man köper in den. Men den som kör bussen vill ha lika mycket betalt som den som kör en stor buss, säger Mattias Näsström och fortsätter med anropsstyrd trafik:

– Det är ett annat koncept, och inte till att pendla med. Det är inget som ersätter linjetrafiken, utan här handlar det om serviceresor som kan beställas.

Han förklarar hur bussarna används på det mest optimala sättet och att ineffektivitet arbetas bort.

– Så länge vi subventioneras av å pass mycket skattemedel, vill politikerna se att bussarna används på bästa sätt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om