Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Efter kraschen i somras – nu har Johan hittat ny förare

I augusti kraschade Johan Johansson och Dennis RÄdström i Sydsvenska rallyt. Drygt fem mÄnader senare Àr Johansson tillbaka med ny förare.

Johan Johansson laddar för ny sÀsong med ny förare.

Johan Johansson laddar för ny sÀsong med ny förare.

Foto: Privat

Rally2022-02-22 08:43

Efter att ha kraschat i rally-SM i augusti förra Ă„ret var Johan Johansson och Dennis RĂ„dström tvungna att dra sig ur samma tĂ€vling. BĂ„de Johansson och RĂ„dström var efter olyckan tvungna att ta en paus frĂ„n tĂ€vlandet. 

– Kraschen tog hĂ„rt bĂ„de ekonomiskt och mentalt. Jag skadade mig lite och Dennis valde att ta en paus frĂ„n sin satsning. Men nĂ€r jag hade Ă„terhĂ€mtat mig ville jag fortsĂ€tta Ă„ka, sĂ€ger Johansson som representerar SMK Valdemarsvik. 

I januari kontaktades Johansson av rallycrossteamet JC Raceteknik. Laget frĂ„gade honom om han var intresserad av att vara co-driver till 18-Ă„rige Isak Reiersen. 

– I början hade jag inte sĂ„ bra koll pĂ„ Isak men det kĂ€ndes tidigt vĂ€ldigt rĂ€tt att göra en satsning med honom. Han Ă€r en stor talang, vĂ€ldigt ödmjuk och har helt rĂ€tt instĂ€llning till motorsporten. 

Isak Reiersen har lĂ€nge haft ett intresse för sporten och har trots sin unga Ă„lder mycket erfarenhet dĂ„ han tidigare kört bland annat rallycross. Johan Johansson tror dessutom att hans egna erfarenhet kan hjĂ€lpa duon att nĂ„ fina resultat. 

– Det hĂ€r blir min 18:e VM-tĂ€vling. Jag tror att det Ă€r bra för en yngre förare att ha med en kartlĂ€sare som har lite mer erfarenhet. Men trots att jag har mycket rutin inom rallysporten sĂ„ finns det mycket jag kan lĂ€ra mig och utveckla.  

PĂ„ grund av Isak Reiersens ringa Ă„lder sĂ„ kör han den enda tvĂ„hjulsdrivna bilen i startfĂ€ltet. Detta ses generellt som en nackdel i rallysammanhang. Men Johansson vill tona ner förvĂ€ntningarna paret har pĂ„ sig. 

– Vi Ă€r den enda tvĂ„hjulsdrivna bilen i startfĂ€ltet men vi tĂ€vlar pĂ„ samma villkor och om samma totalplacering som alla andra. Men samtidigt Ă„ker vi i en helt egen klass sĂ„ det blir svĂ„rt att jĂ€mföra oss med resten. VĂ„r mĂ„lsĂ€ttning med tĂ€vlingen Ă€r att utvecklas och skaffa oss erfarenhet. Vi vill nĂ„ sĂ„ mĂ„nga mil som möjligt och inte hamna i en snövall direkt. 

Vad kommer nyckeln vara för att nĂ„ ett bra resultat? 

– Dels att ta oss i mĂ„l. Även om vi inte har den bĂ€sta bilen sĂ„ kan vi hamna högt i totalen vid ett problemfritt lopp. 

Men först och frÀmst trycker Johansson pÄ vikten att Ärets VM Àr till för att duon ska bli bÀttre.

– Nu har vi som sagt alla möjligheter i vĂ€rlden att utveckla mer speed, improvisera och testa nya saker. Eftersom vi inte har nĂ„gon press pĂ„ oss sĂ„ Ă€r det ett ypperligt lĂ€ge att utveckla bil, chaufför och kartlĂ€sare. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!