Delfinerna har fått slita hårt för att locka folk de senaste åren och testat olika grepp för att fylla upp läktarna.
Till den här säsongen satsade klubben på tidigare starttid för att bli mer tillgängliga för den yngre publiken.
Enligt marknadschefen Stefan Nilsson är det för tidigt att utvärdera resultat av det än – men efter sex omgångar går det i alla fall att skönja en trend och den är vikande, trots att laget spelar bra basket, har vunnit varenda hemmamatch och ligger tvåa i tabellen.
Efter sex matcher i fjol snittade Dolphins 1 079 personer.
Nu ligger snittet på 750. Över 300 färre alltså.
– Den stora anledningen till det är att vi hade en lunchmatch i november ifjol då det var 2 000 på plats och som lyfte snittet. Vi har inte haft någon sådan i år än utan kommer att ha det i vår istället. Tittar man på de fem första i fjol så hade vi 907, mot 772 i år, säger Stefan och fortsätter:
– Det är också värt att poängtera att vi bara räknar folk som är på plats, inte sålda årskort. Sedan ska det sägas att vi hade en ökning med 20 procent i fjol. IFK:s framfart har påverkat en del den här hösten också. Människor har inte möjlighet att gå på allt, så är det. Men jag tror publiken kommer att komma tillbaka.
Dolphins nästa hemmamatch är inte förrän 18 december då Jämtland gästar Stadium Arena. Då hoppas Stefan på en publiksiffra runt 1 200-1 300.
– Vi har inte jobbat med några speciella aktiviteter än, vilket vi gjorde i fjol, men vi ska dra igång med det nu framöver.