Folkbladet träffade de två legendarerna ute på Ica Maxi Arena. Vid en fika berättade de två om sitt senaste projekt och varför de brinner för att starta upp en 250-tävling.
- Att gå som ungdom från 80 cc till 500 cc redan som 15-16-åring är nästan ett lagbrott, säger Olle. En 500-maskin kan vara ett livsfarligt redskap i en 16-årings händer.
- Därför finns det nu 250-cyklar som i stort sett ser likadana ut som de stora hojarna, men där effekten är mellan 20 till 25 hästkrafter mindre. Det gör att man kan hålla en jämnare fart och att man har bättre kontroll över sin cykel, fortsätter legendaren.
På sikt är förhoppningen att vi i Sverige ska kunna starta upp seriespeedway i 250-klassen.
- Det måste finnas ett mellanting mellan knatte och stor cykel. Jag skulle aldrig låta min son sätta sig direkt på en 500-cykel, fortsätter Olle.
Varg-Olle vet verkligen vad han snackar om. Under 20-25 år har han ju bland annat bedrivit speedwayskolor i England.
Tredje gången
Det blir den tredje gången som ett inofficiellt 250-VM körs inom speedwayen. Första gången var i Tyskland (Berghaupten) 2009 och i fjol tävlade man i Slany i Tjeckien.
- Tävlingen är i första hand för ungdomar i åldern 16-17 år, men naturligtvis kan man vara hur gammal som helst, menar de två initiativtagarna
Tävlingens namn är FIM 250 cc Youth Trophy och när anmälningstiden gick var 26 förare från nio länder anmälda.
- Vi saknar bland annat förare från Danmark och Polen, men samtidigt kommer det förare både från Australien och USA, berättar Rolf.
I dagsläget ser det alltså ut som om man måste köra kvaltävlingar på lördagen. Fler än 18 förare ryms inte tävlingsdagen.
Sverige har fått tre ordinarie platser och två reservplatser. De ordinarie biljetterna har tilldelats Viktor Palovaara, Valsarna/Solkatterna/Avantia, Fredrik Engman, Rospiggarna och Jonas Engdahl. Dackarna. Reservplatserna har gått till Adrian Bergqvist, Solkatterna och Avantia samt Oskar Karlsson, Västervik.
Den definitiva startlistan (bland annat saknas de australiska förarna ännu) hoppas Rolf och Olle kunna presentera om någon vecka.
- När jag växte upp fanns det faktiskt 350-cyklar som vi körde på som juniorer, berättar Olle. Jag hoppas verkligen den här satsningen kan få fler ungdomar att våga ta klivet upp till seniorcyklarna. Speedwayesporten behöver nya talanger.