Det blev ett kort efterspel. Svenska Basketbollförbundet väljer att inte gå vidare med den protest som Nässjö Basket lämnade in efter tisdagens förlustmatch mot Dolphins.
Precis som Lasse Johansson hade på känn.
– Vad det landar i är en bedömningsfråga. Det brukar att sluta med avslag, men är det ett regelfel som begåtts kan det gå igenom, sa Dolphinscoachen till Folkbladet tidigare under torsdagen.
Någon timme senare kom också beskedet från förbundshåll att protesten avslås. I beslutet hänvisar förbundet till tävlingsbestämmelserna som säger att protester som grundar sig på domarens bedömning i matchsituationer inte godkänns. Nässjö förlorade matchen med 74–77 och menar att domaren felaktigt tilldelade Norrköping två straffkast i slutet av matchen.
Dolphinscoachen upplevde inte heller att den omtalade situationen orsakade så mycket uppståndelse när det hände.
– Och jag upplevde det inte som att deras coach reagerade. Det här uppdagades efter matchen. Jag har alltid lite svårt för det här med protester. Det är 33 omgångar som ska spelas. Det jämnar ut sig. Säg så här: hade vi hamnat i samma situation hade vi inte protesterat. Vi hade inte tyckt att vi förtjänade att vinna, men blir det omspel så får vi ta det då.
Stör det här?
– Inte en sekund.
011 – 200 481