Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny skrapa ger bättre säkerhet

Vargarnas utrustning för banpreparering sjunger på sista versen. En ny, modern "kombinationssladd" ska göra speedwayen bättre.  Och säkrare.  - Det är det klart viktigaste, säger Torsten Sahlin, vice ordförande i Vargarna.

NORRKÖPING2008-06-05 03:00
De som var på Kråkvilan förra torsdagen fick en första glimt av det nya åbäket. Pjäsen är utvecklad av Eric Andersson och hans pappa och användes i GP-serien på Ullevi så sent som för två veckor sedan. Vargarna har just nu kombinationssladden på lån av Eskilstuna kommun men planerar att köpa den. - Tillsammans med en begagnad traktor, som klarar av att dra den, ligger det på runt 250 000 kronor. Just nu ser vi över om vi kan finansiera ett köp, men säkerhetsbiten får kosta, säger Torsten Sahlin. Tre etapper
Vargarna har under ett par års tid utvecklat Kråkvilans oval i tre olika etapper. 1) Dränering. - Så att banan ska tina upp fortare på våren och klara regn bättre. 2) Sprinkleranläggning. - För att hålla banan fuktig på djupet under hela sommarsäsongen. 3) Inköp av en ny harv. - Att luckra upp materialet på banan med. "En säkerhetsgrej"
Alla tre steg är viktiga i sig, framför allt när det gäller säkerheten, men även för att göra själva sporten mer attraktiv för publiken. - På den här nya sladden är det en harva, ett väghyvelblad och en vält, och det är en optimal möjlighet för att få banan bra preparerad. Kan du hålla banan slät och fin är risken mindre att det händer en olycka. Och så blir det bättre och snyggare speedway, med tätare heat, säger Sahlin. - Dessutom kan vi hålla banan likadan hela tiden. Det skulle vara en fördel för våra förare som kan ha samma inställningar på cyklarna till varje match. Men i första hand är det en säkerhetsgrej. Att speedwayen blir bättre kommer i andra hand, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!