Hur vågar Piraterna?
Först Antonio Lindbäck, därefter ryske juniorvärldsmästaren Emil Sajfutdinov och i fredags "den förlorade sonen" Jonas Davidsson. Piraternas satsning inför 2009 har givit eko ute i speedway-Sverige. Men smakar det så kostar det.
Lägg därtill då att klubben ska ha sex förare till i sitt stall. Och att man efter varje match ska betala ut poängpengar. Nyligen var Vargarna i kontakt med en förare som krävde 100 000 kronor för att skriva på kontraktet och 3 800 kronor per inkörd poäng. Den föraren har dessutom passerat toppen av karriären. Då förstår ni kanske vilken nivå det handlar om. Och frågan är - hur orkar klubbarna bära kostnaderna. I dag finns det en hel del förare som inte fått ut sina ersättningar för 2008. Masarna, Bajen Speedway och Västervik har alla ekonomiska problem, Masarna åkte ju ur och Bajen har valt att köra i allsvenskan nästa år. Fram till 15 november har klubbarna på sig att reglera skulderna till förarna, annars blir det ingen elitlicens - 2010! Varför inte redan nästa år? Tigger pengar
När man läser Piraternas hemsida så blir man ju lite konfunderad över just ekonomin. För där finns en vädjan att supportrar och företag ska vara snälla och skänka pengar till ett luftstaket. Så här står det på hemsidan. "Säsongen 2009 ska Lastpartner Arena utrustas med luftstaket. Genom att skänka valfritt belopp till inköp och montering av detta, hjälper du oss att öka säkerheten. Märk bidrag med "Luftstaket". Insamlat belopp redovisas i Motala och Vadstena Tidning varannan vecka." Jag förstår att sportchefen i Piraterna, förre elitföraren Stefan Andersson, är nöjd. Men Stefan är en sansad man som vet att mycket kan hända och säger så här till Motala Tidning: - Vi ska till slutspel först och främst. Men det är en lång säsong och vi ska vara som bäst i slutspelet. I tidningen plockar han också ut en tänkbar startsjua: 1) Antonio Lindbäck, 2). Emil Sajfutdinov, 3). Robert Kosciecha, 4). Damian Balinski, 5) Jonas Davidsson, 6) Linus Sundström och 7) Daniel Nermark. - Nermarks låga snitt gör att vi kan sätta honom som reserv. Då får vi ett jämnt och bra lag, säger Stefan. Ryan Sullivan?
En förare ska till. Ryan Sullivan är ett tänkbart namn, men Stefan är inte nöjd med vad australiern presterat i år. - Då måste han ned i lön i så fall, svarar Stefan på frågan om Ryan kan vara sista pusselbiten. Just det, nu börjar det bli prat om pengar. Har Piraterna redan förköpt sig? Hur ska man klara den här miljonsatsningen med bara 2 500-3 000 åskådare och enbart åtta hemmamatcher. För i fredags blev det också klart att elitserien enbart får nio lag nästa säsong då Valsarna sa nej till erbjudandet att ersätta Bajen Speedway. Svensk speedway blöder. Att högsta serien inte ens har tio klubbar är bara ett bevis för att klubbarna förköpt sig och i kampen om väldigt få världsstjärnor betalat alldeles för stora pengar. Redan nästa år kan elitserien bara bestå av åtta lag. Till sist: Frågan är hur Piraternas ordförande Thomas Samuelsson har det med sömnen framöver?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!