"Folkets man" lirar på Parken
Under ett par månader har det varit på gång.Nu återstår bara detaljer innan IFK Norrköpings anhängare drar igång insamlingen för en vass spelarförstärkning till laget.- Jag hoppas att insamlingen kan påbörjas inom någon vecka, säger Göran Åberg ansvarig för IFK:s sida på portalen Svenska Fans.
- Vi ser positivt på det här under rätt förutsättningar. Det är roligt att det finns ett sådant stort engagemang för klubben, kommenterar IFK:s klubbdirektör Michael Andersson.
Fyra representanter
Tanken är att utse fyra representanter. Två från Peking Fanz och två från supporterklubben.
- När IFK hittar någon spelare som de tycker är intressant ska den presenteras för de fyra representanterna. De kan då ta ställning till om de vill sponsra köpet.
<B>+ Har ni önskemål eller krav på vilken typ av spelare det ska vara?</B>
- Tanken är att det ska vara en offensiv mittfältare eller en djupledslöpande forward. Det måste vara en riktigt bra spelare. IFK kan inte presentera en back eller en Jonas Andersson-typ. Det ska vara en klasspelare som tillför laget något.
Det som återstår innan insamlingen kan starta är vilken typ av konto som ska användas.
Hög målsättning
- Vi vill vara säkra på att pengarna som samlas in kan styras av några ansvariga. De som skänker pengar ska vara garanterade att pengarna verkligen går oavkortat till spelarvärvningar. Förhoppningsvis ska det vara klart inom någon vecka.
Vad kampanjen ska kallas är ännu inte spikat men ett av förslagen är "Folkets man".
- Vi kommer snart marknadsföra insamlingen via hemsidor och kanske även annonser i tidningarna.
<B>+ Har ni satt upp någon målsättning med insamlingen?</B>
- Målsättningen är att dra in en halv miljon kronor. Man har märkt att det finns ett stort intresse för att skänka pengar. Både hos privatpersoner och företag. Förmodligen kommer vi även att göra någon slags utmaning till företagen i Norrköping.
<B>+ Vad är nästa steg?</B>
- Inom några dagar ska vi ta en ny kontakt med IFK och sedan inleda insamlingen, förklarar Göran Åberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!