Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Efter vinterns turbulens – IFK ser över sin värdegrund

IFK Norrköping är i färd med att se över sin egen värdegrund. "Med tanke på den turbulens som varit är det extra viktigt att vi kommer överens om vad IFK ska stå för framåt", menar Sakarias Mårdh.

Sakarias Mårdh på IFK:s läktare under damernas premiär. "Det är mer jobb än vad man kunde föreställa sig, men i och med att vi inte hade någon klubbdirektör innan Örjan (Hansson) kom in så har det landat lite, men jag jobbar ganska mycket med det varje dag", säger Sakarias Mårdh om sin första tid som IFK-ordförande.

Sakarias Mårdh på IFK:s läktare under damernas premiär. "Det är mer jobb än vad man kunde föreställa sig, men i och med att vi inte hade någon klubbdirektör innan Örjan (Hansson) kom in så har det landat lite, men jag jobbar ganska mycket med det varje dag", säger Sakarias Mårdh om sin första tid som IFK-ordförande.

Foto: Johny Daagh

Fotboll2021-05-04 18:56

Han börjar bli varm i rollen, Sakarias Mårdh.

Parallellt med intensifierade byggplaner (se Sportens artikel som publiceras i morgon), en allsvenska som rullat igång och en rekryteringsprocess som ska ge en ny klubbdirektör och en marknadschef, så bollar ordföranden IFK med sitt civila arbete.

– Nu börjar vi få upp tempot. Senast mot Örebro var trevligt. Damerna kändes bra med. Jag såg premiären. Det var kul att se, säger 39-åringen.

Och berättar att arbetet med en förfinad värdegrund är i rullning. 

– Vi jobbar med att sätta en grund för var vi tycker IFK ska ta vägen framöver, rent värderingsmässigt.

Är det något som förfinas i regel eller är det något som aktualiserats med tanke på vad ni gick igenom i vintras?

– Lite både och. Man måste alltid jobba med värdegrunden och se till att den uppdateras, men med tanke på den turbulens som varit är det extra viktigt att vi kommer överens om vad IFK ska stå för framåt.

Är det några drastiska ändringar att vänta?

– Det är förfiningar och att vi ska bjuda in olika parter för att de ska vara delaktiga framåt. Det ska inte bara bli en pappersprodukt av styrelsen. 

Och dessa parter är?

– Supportrar, partners, personal. Alla som är intressenter kring IFK ska kunna tycka till. Det är viktigt. Alla ska känna att IFK är en del av dom också.

Örjan Hansson och Patrik Jönsson har tagit plats i IFK-organisationen på tillfällig basis. En klubbdirektör ska anställas på längre sikt och sökandet pågår även efter en ny marknadschef.

– Vi har kandidater på båda delarna och jobbar med en rekryteringsfirma. Det känns lovande. Vi har en del intressanta namn som vi jobbar med, men som jag inte kan säga vilka de är. Vi har en avstämning i nästa vecka. Under tiden sitter Örjan (Hansson), men vi hoppas bli klara under hösten. 

Vad söker ni?

– En driven chef som brinner för både sporten och för staden. Att utveckla verksamheten framåt. Vi ser ju att andra organisationer kanske kommit längre än vad vi gjort i vissa hänseenden kring partnerskap, till exempel. Vi vill utveckla produkten IFK.

Bli attraktivare?

– IFK är Norrköpings största varumärke. Tittar man på mediaintresset kring IFK så är det enormt. Lokalt och på det nationella planet, men jag tycker kanske inte att vi har förvaltat det på ett riktigt bra sätt. Vi kan bli vassare där, hur vi hjälper våra partners att växa tillsammans med oss. En ny klubbdirektör ska ha den förståelsen att det finns synergier mellan partnerskapet och sporten och hur man växer som förening.

undefined
Sakarias Mårdh med Patrik Jönsson.

Det låter även som ett huvudansvar för en blivande marknadschef?

– Ja, men det är mer än marknads- och försäljningsplan men visst – de kommer att behöva kroka arm. 

Har anseendet påverkats av stormen som var?

– Det vi ser är att vi har jätteintressanta sökande. Det känns, nu när det lugnat ned sig, att de här tjänsterna är attraktiva. 

Det har snurrat ett par klubbdirektörer genom åren – är det viktigt att det blir rätt?

– Det måste bli kontinuitet på den här tjänsten. Vi vill ha en trygghet och en långsiktighet för att få föreningen att växa. Det är klart vi vill se den här personen stanna kvar i ett par år. Det är jätteviktigt, därför tar vi tid på oss att hitta rätt person. I den bästa av världar kommer klubbdirektören ha ett finger med i spelet när vi tillsätter en marknadschef. Vi vill att båda ska vara på plats efter sommaren. 

Är ni ikapp tiden ni tappade i vintras?

– Tittar man sportdelen så tycker jag det. Det rullar på. Tittar vi på den andra delen, kring organisationen, så finns det kvar att göra men det är bra stämning och det finns en framåtanda. Även om det finns kvar att göra.

undefined
Samuel Adegbenro och IFK Norrköping ser ut att ha hittat rätt efter en trögare allsvensk start.

Hur mycket av ett magsår är de uteblivna publikintäkterna?

– Framför allt är det tråkigt att vi inte kan släppa på publik. Åtta personer eller flera tusen är skillnad. Vi ska inte förringa den ekonomiska aspekten, men vi har budgeterat med att det är en låg andel publik. Vi har den förlusttåligheten i organisationen, men det får inte gå längre än det här året.

Ni är inte i ett läge där ni måste sälja Haksabanovic?

– Nej, det tycker jag inte. Haksabanovic och Isak Bergmann Jóhannesson, som det pratas mest om, är två spelare som vi håller i – om det inte kommer något riktigt, riktigt bra. Det är bättre att inte gå back, men vi är inte desperata och känner att vi måste sälja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!