Sporten kunde i förra veckan berätta om mästarklubbens nya satsning Navestad Dolphins – ett projekt som under onsdagen alltså hade sin officiella invigning i stadsdelen ifråga.
Ett socialt projekt som sker i samarbete med Hyresbostäder och Länsförsäkringar, och där ökad trygghet, bättre hälsa och bättre livsvillkor för unga i området är nyckelord.
– Ett jätteviktigt och bra steg mot att barn och ungdomar ska få utföra aktiviteter med samma förutsättningar, och med en större trygghet, säger Ewa Lindholtz, marknadskoordinator på Länsförsäkringar.
A-lagsspelare från Dolphins dam- och herrlag gästade Navestad under invigningsdagen, som bland annat innehöll lättsamt basketspelande med ett gäng nyfikna ungdomar. Framöver kommer regelbundna träningar att hållas under ledning av tränare från Navestad.
– En pojke sa "ja, jag anmäler mig direkt!" när han fick höra talas om detta, säger Ewa hoppfullt.
Vad blir största utmaningen?
– Det blir nog att marknadsföra detta ordentligt och kontinuerligt – att verkligen visa att det här finns. Men det kommer Dolphins lösa galant. Det kommer att informeras i bostadsområdena.
Tomas Lindquist, stadsdelsutvecklare på Hyresbostäder, minns de uppmärksammade påskupploppen i Navestad.
– Jag är säker på att detta kommer bidra till en ökad stolthet i området, i och med utvecklingen av ett eget basketlag och goda förebilder från Dolphins som är ett starkt varumärke. Det gäller att mobilisera alla goda krafter som finns i samhället och organisera dem, säger han.