Tobias satsar stort på Svenska Rallyt
NORRKÖPINGI fjol satt Tobias Olsson i kartläsarstolen hos Björn Waldegård när herrarna agerade föråkare i Svenska Rallyt.På fredag står Tobias på startlinjen själv med Stefan Andersson bredvid sig för att sin nya Mitsubishi Lancer Evo köra de 188 milen som rallyt mäter.- Tyvärr har vi inte råd att träna något innan rallyt, så lite nytta kan man väl ha av att ha åkt runt, säger Tobias.
Tobias Olsson gör en jättesatsning och kör Svenska Rallyt. Tobias har med 28 däck upp till skogarna i Värmland och Dalarna som ska bjuda på bra vinterunderlag. FOTO:JANNE FORSBY
Foto:
- Det kostar nästan ett sexsiffrigt belopp att vara med ändå, så vi ansåg oss helt enkelt inte ha råd till träningsvarven, berättar Tobias.
<b>Dyrt kalas</b>
Att köra Svenska VM-rallyt är dyrt, fruktansvärt dyrt.
- Som exempel kan jag nämna att bara startavgiften går på 19.000 kr. Lägg därtill att FIA, internationella bilsportförbundet, kräver att samtliga bilar i klassen ska köra på samma bränsle, priset här är 30 kr plus moms - per liter!
Då förstår ni kanske att det kan vara lite tomt i kassan för 25-åringen som ändå har förmånen att få startavgiften betald den här gången.
- Den bjuder Svenska Rallyt och Bilsportförbundet på till oss som ingår i den s k talanggruppen, berättar Tobias.
<b>28 nya däck</b>
Han inför tävlingen fått köpa 28 däck, de flesta begagnade.
- Fast man får faktiskt använda sig av 42 däck under rallyt, så där har vi en bit kvar, berättar han.
Han och Stefan har fyra personer med som servicepersonal, varav en servicebil och en husbil.
- Eftersom vi nu ingår i Team 4 Speed (det är fyra rallygrabbar, Magnus Jansson, Patrik Malteskog, Jonas Wigren och Tobias som slagit sig ihop), så kan vi dra nytta av varandras service. Magnus kommer exempelvis att ha en lastbil på plast för alla däcken, berättar Tobias.
Magnus Jansson kommer också till start i Svenska Rallyt, liksom Tobias Gustafsson från SMK Östgöta.
Alla fyra startar i den s k N 4-klassen.
- Jag har bara kört Mitsubishin i ett rally tidigare. Det var i Bergslagsrallyt och då slutade jag elva i klassen och 23:a totalt. Tyckte det gick betydligt vingligare än när jag rattade min Peugoet, menar Tobias.
<b>Långa sträckor</b>
Svenska Rallyt blir onekligen en tuff genomkörare eller vad sägs om 188 mil totalt, varav 38 mil specialsträckor fördelade på 16 sträckor.
- Den längsta sträckan mäter fyra mil, den kortaste en mil, så nog gäller det att hålla koncentrationen vid liv, menar Tobias.
<b>Grönlund hetast</b>
Skotten Colin McRae är en av favoriterna inför Svenska Rallyt.
- Jag har stått på pallen fyra gånger och nu ska finländarna få sig en match, säger Colin. Svenska Rallyt är ett rally som vi känner att vi kan vinna, säger den populäre skotten.
Men det förstås det finns många andra som vill ha ett ord med i leken. Marcus Grönholm är kanske det allra hetaste namnet, men även Tommi Mäkinen, som vann premiären i Monte Carlo, brukar köra bra i Värmland och Dalarna.
Och så får man inte glömma bort Harri Rovanperä, förra årets sensationsvinnare i rallyt. Eller engelsmannen Rickard Burns.
Lägg därtill Thomas Rådström, som i år rattar en Citroén i VM-serien, men som fick en så olycklig start i Monte Carlo att han bröt - på väg till start!
Svenska Rallyt ser ut att bli ett riktigt vinterrally. En hel del nysnö har fallit i Värmland och Dalarna och dessutom börjar termometern krypa nedåt.