Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nicanders nya karriär

NORRKÖPING
Känns han igen utan hjälm och speedwayhoj?
Nu tar Jimmy Nicander, 24, fart med fyra hjul istället för två - mot banracingens Formel Ford.
- Där började alla stora: Schumacher, Häkkinen, Bräck, säger den förre Varg-föraren och får något drömmande i blicken.

Jimmy Nicander, den förre Varg-föraren, satsar nu mot Formel Ford. Han vann licensen på att vara snabb - i gokart.
FOTO: HANS JOHNSSON

Jimmy Nicander, den förre Varg-föraren, satsar nu mot Formel Ford. Han vann licensen på att vara snabb - i gokart. FOTO: HANS JOHNSSON

Foto:

Sport2002-09-06 00:00
Nu säger Åby-grabben inte precis att det är mot Formel 1-cirkusen han siktar. Men han erkänner ändå:
- Formel Ford är en språngbräda mot större klasser. Så ser jag det också. Jag hoppas att det här går bra så får vi se sedan.
Bäst att ta historien från början.
Jimmy var länge en av landets mest lovande speedwaytalanger, körde JSM-final 1998 och tillhörde Vargarnas A-lag under åtta säsonger. Han fick möta stjärnor som Tony Rickardsson och Henrik Gustafsson och hade såväl Jason Crump som Jimmy Nilsen som lagkompisar.
Men han fick aldrig det stora genombrottet som de flesta i sporten väntade på, inklusive han själv.
- Det fanns två skäl till att jag slutade så tidigt, säger Jimmy som alltså åkte sin sista match i elitserien 2000.
- Kostnaderna och konkurrensen. Speedway är faktiskt dyrare än det här och konkurrensen när alla utländska förare kom blev för tuff för mig som bara hade sporten som hobby. Numera måste man köra som proffs för att hänga med i elitserien, konstaterar han.Har även kört gokart
Med bensin i blodet kunde han ändå inte hålla sig borta från motorsporten.
- Förra året körde jag gokart istället, mest på skoj, och redan då funderade jag en del på Formel Ford eftersom några bekanta har tävlat där. Men de ekonomiska förutsättningarna var inte de rätta.
Nu kom chansen istället helt överraskande ^ via en annons i tidningen Bilsport.
- De arrangerande en tävling där de som hade banrekordet i landets 20 innehallar fick vara med i en final med ett häftigt förstapris: en kurs där du fick en licens till Formel Ford.
Jimmy nappade, hade banrekordet i Kolmårdens bana och vann sedan också finalen i juni på Sviesta i Linköping.
- Kursen avslutades i måndags, på Mantorp Park under ledning av Björn "Nalle" Johansson. Därefter fick jag min licens.

<b>Deuterar den 21 september</b>
Jimmy Nicander nöjde sig inte med att enbart ta licensen, som förresten gäller för alla typ av banracing, han raggade ihop sponsorer och ska göra debut i Formel Ford i säsongens sista deltävling på Karlskoga, 21 september.
- Det kan vara kul att visa upp sig och se om man duger till. Får jag mersmak försöker jag satsa seriöst nästa år, förklarar han.
Till sin hjälp har han en Norrköpings-kille som redan provat på, Björn Gustavsson, och hans bror Anders. De driver Magic Racing och hyr, lägligt, ut just FF-bilar för att finansiera sina egna planer på fortsatta karriären inom bilsporten. Dessutom ger de goda råd till Jimmy.
- Den möjligheten hade inte jag när vi började. Därför vet jag hur många småproblem man stöter på som kan vara sköna att slippa handskas med. Kan Jimmy hålla sig kall och inte krascha så kan det går riktigt bra, tror Björn Gustavsson.
- Instinkten, racingkänslan och den höga koncentrationen i startögonblicket påminner om speedwayen, säger Jimmy Nicander och avslöjar därmed också hur mycket farten och accelerationen betyder för att han ska få en kick.
<B>FAKTA/ FORMEL FORD</B>
Formel Ford-bilarna påminner om en minivariant av F 1-bilarna, består av en 1800 cc-motor med dubbla överliggande kammar som kan utväxla 140 hästkrafter och där topphastigheten ligger på drygt 200 km/timmen. Skillnaden mot större racerbilar är avsaknaden av vingar och spoilers, vilket betyder högre toppfart än andra Formel-bilar, men också längre bromssträckor och lägre kurvhastigheter. Det betyder att omkörningar är betydligt vanligare i klassen.
En ny bil kostar 400.000 kronor. En begagnad kan hittas för en sjättedel av den summan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!