Efter massvis av säsonger i Pro stock gör han nu ett gästspel i den lite "lättare" Stock-klassen som ingår i NHRA-serien.

– Av ekonomiska skäl. Den är billigare och enklare. Jag behöver inte ens ta med mitt team, berättar Jimmy som laddat upp med skidåkning i Romme alpin utanför Borlänge.

Nyligen köpte han en Chevrolet Nova av "en bekant till en bekant" och premiären klarades av på Pomona i Kalifornien nyligen.

– Fast det gick inte så bra, jag förlorade redan första repan.

Inför nästa helgs tävlingar i Gainsville vill han testa sin nya bil som rullat på amerikanska västkusttävlingar i hela 23 år.

– Det är därför jag åker över redan nu för att testa på nån bana. Men bilen är bra, det är vettigt material, vet Ålund.

Den rutinerade dragracingsvensken vill även odla kontakterna han har sedan tidigare inom Pro stock-gänget i USA.

– Jag ska faktiskt hjälpa några grabbar med skruvandet. Det skadar inte att hålla sig uppdaterad om nyheterna.

Hest hade Jimmy Ålund själv kört Pro stock, men amerikanerna har ändrat regler inför säsongen och det skulle bli ett allt för stort ekonomiskt åtagande att köra i USA just nu.

Hur stor är skillnaden i att byta till Stock?

– Ungefär tre sekunder långsammare. Men den kräver en hel del finess, det är en utmaning – och manuell växellåda!

Ytterligare en tävling är inplanerad efter Gainsville, Florida. I Charlotte, North Carolina.

Just i Charlotte skrev Jimmy i april 2014 historia då han som förste europé vann en av de fyra existerande proffsklasserna i amerikansk dragracing, Pro Stock unde 4-Wide Nationals.

I Europa är han redan kung inom Pro Stock. Den niofaldige EM-segraren kom visserligen "bara" tvåa förra säsongen men lita på att 50-åringen kommer göra allt för att detronisera Thomas Lindström från mästartiteln.

– Ja, det svider fortfarande att man missade i fjol, men det kommer samtidigt bli tufft att ta tillbaka titeln. Det har tillkommit en del nya spelare i den klassen, berättar han.

EM-serien inleds i vanligt ordning på klassiska Santa Pod i engelska Northamptonshire. Meningen är också att man avslutar serien på samma bana.

Däremellan väntar tävlingar i bland annat Sverige (Tierp) och Finland.

– En nyhet är att Malta finns med i tävlingskalendern. Det vore spännande att köra därborta, det har jag aldrig gjort. I så fall utökas EM-serien.

Han har, liksom teamet hemma i Norrköping, fokus på EM-serien.

– Det blir full satsning på att vinna Europamästerskapet. Givetvis är det detta vi siktar på. Sedan får vi se vad som händer borta i USA, slutar Jimmy Ålund.