Debatt Sverige lider dagligen av tågförseningar och överfulla tåg på grund av nedrivna kontaktledningar och andra elfel, människor på spåret, signalfel, problem med hjulen, spårfel, påkörda djur, banarbete, IT-problem, tågreparationer etcetera, och snart blir det fastfrusna växlar, kyla och snö som förvärrar situationen ytterligare. Ofta fungerar inte luftkonditionering och tillsammans med fullpackade tåg uppstår inte sällan stor frustration. Människor med tendens för klaustrofobi och panikattacker riskerar mycket otäcka upplevelser, och ofta är informationen angående förseningar och ersättningsbussar mycket bristfällig.

Ovanstående situation är mycket allvarlig och inte accepterbar eftersom det bland annat skapar stora störningar på arbetsplatser och leder till en ökad biltrafik i ett läge då koldioxidutsläppen och energianvändningen borde minska kraftigt. Under drygt tio år har kritiken mot tågtrafiken i Sverige varit omfattande utan att felen kunnat åtgärdas. Tvärtom har det blivit värre. Sverige är faktiskt ett av de sämsta länderna i Europa när det gäller resor med tåg. En turist från Japan skulle häpna över hur dåligt tågtrafiken fungerar i vårt land. Varför är det så?

Det finns säkert många anledningar och det är enkelt att skylla på varandra. Men det lär inte lösa utmaningarna. Uppenbarligen bör riksdag och regering ta krafttag och verkligen tillsätta både tillräckligt med pengar, men kanske framför allt ett klokt ledarskap, som kreativt och skyndsamt kan minska problemen. Annars är risken stor att många fler skaffar och kör bil. Dessutom gynnar det populistiska politiska partier att attrahera väljare med kortsiktiga och ofta mindre förnuftiga förslag.

Om man vill spekulera lite om hur olika lösningar skulle kunna se ut, så kanske följande kan vara relevant. Ett tidigare felbeslut var sannolikt när man tog bort lokens dieselmotor, som fanns ifall något elfel uppstod. Om man återinför dessa skulle tågförseningar minska betydligt. Eventuellt kan man sätta upp sensorer, kraftfulla högtalare och kameror, där personer brukar gå över spåret eller uppehåller sig, som informera om att de bryter mot lagen och kommer att bli lagförda. Det finns energieffektiva lösningar för att undvika fastfrusna växlar. Man kan kräva att det finns tillräckligt med ersättningståg och lok. Slutligen kanske man borde överväga att förstatliga de 40-tal privata tågbolag som finns i Sverige för att få större kontroll över tågsystemet.