S lanserade ett tågpaket som heter "Fungera nu". Platsen var väl vald. Och alla var där som man säger. Magdalena Andersson, Mikael Damberg, Carin Jämtin och Stefan Löfven stod i fotoblixtarnas sken på Stockholms Central och berättade om nya miljardsatsningar på järnvägsunderhållet.
Jag var där en liten stund.
Järnvägen är en framgångssaga och ett sorgebarn. Allt fler människor och varor vill åka på rälsen. Järnvägen är i den meningen mer populär än vad den förmodligen någonsin har varit. Det som samtidigt gör järnvägen till ett sorgebarn i nutidssamhället är att rälsen och allt däromkring som kontaktledningar för strömmen, signaler och växlar inte har underhållits som de borde ha gjort. När trafiken ökar leder de gamla underhållssynderna till större risk för urspårningar, signalfel, avbrott och stora förseningar för gods och människor.
Socialdemokraterna vill nu skjuta till ytterligare 10 miljarder kronor för järnvägsunderhållet. Att underhållet tillförs mera pengar är helt avgörande, sa ordföranden i riksdagens trafikutskott Anders Ygeman (S) när jag talade med honom i går eftermiddag. Ygeman och S vill också ge Trafikverket större kompetens att styra och kontrollera hur underhållsarbetet utförs; underhållsarbetet ska "förstatligas". Enligt Anders Ygeman innebär det att en "underhållsavdelning" ska inrättas på Trafikverket.
Det som en gång i tiden var det dåvarande Banverkets underhållsavdelning är idag det statliga bolaget Infranord. När Trafikverket upphandlar större underhållsarbete så lägger en knapp handfull företag anbud. Infranord och Strukton Rail AB dominerar marknaden. Denna ordning kritiseras på många håll i järnvägsbranschen. Anbuden är alltför ofta av karaktären "lägsta-pris-vinner. Trafikverket blir en dålig beställare efersom man inte har någon egen verksamhet att jämföra företagens anbud och därför att verkets besiktnings- och utvärderingskunskaper är för svaga. Detta vill således S ersätta med att ge Trafikverket egna muskler som enligt Ygeman ska leda till att en stor del av underhållsarbetet kommer att skötas direkt av Trafikverket i egen regi.
Mer pengar och ökad statlig kontroll är något av ett socialdemokratiskt tema i valrörelsen. Vilket inte är så tokigt. Anbud och entreprenörer är inte lösningen på alla problem här i världen. Behovet av ordning och reda och överblick ska inte underskattas. Allra minst på rälsen.