Vad är det för fel på färjan, när ni kan köra den morgon och kväll, men inte på dagen?
- Det beror på att det inte är något fel på färjan Fredrika, utan det vi gör just nu är att montera fast en ny anläggningsboj på Sätersidan, förklarar maskinisten Manfred Mattsson.
Varför då en ny boj på Sätersidan?
- Därför att den gamla bojen var byggd för den tidigare färjan Svea. Men Fredrika är betydligt längre och därför träffade den här bojen färjan mitt på långsidan. Det gjorde att när östanvinden tog i ordentligt, kunde färjan vrida sig runt bojen och i värsta fall knäcka gångjärnen längst fram vid angörningen.
- Så det gick inte att förtöja färjan på ett bra sätt och därför genomför vi den här förändringen nu.
- Men för att minska störningen för resenärerna, har vi kört morgon- och kvällsturer som vanligt och endast arbetat med nya bojen under dagtid, bland annat med hjälp av dykare.
Blir det fler störningar framöver?
- Ja, torsdagen den 15 mars kommer vi endast att köra morgon och kväll, men låta färjan stå still under dagen. Sedan kan det behövas ytterligare någon dag med samma schema, men annars ska färjan trafikera leden enligt tidtabellen framöver.