Hans vinterberedskap är god
- Vi står beredda för ännu en vinterbekämpning av snö och halka på Vikbolandets vägar. Det säger Sören Andersson, vägvakt hos Befab för hela Vikbolandet och den som håller mest koll på Vikbolandets vägnät á 30 mil året runt.
- Vi känner oss väl rustade för snö- och halkbekämpning av Vikbolandets 30 mil vägbanor under den kommande vintern, säger Sören Andersson, Befabs vägvakt på Vikbolandet.Foto: Anita Kjellberg
Foto: Kjellberg Anita
Och nu står du och många andra beredda på ytterligare en vinter med bekämpning av snö och halka på vägarna?- Ja, och framförallt då halkan, nu när det inte längre verkar bli så rejäla vintrar som förr. Vi har folk i jour dygnet runt,som åker runt vid 01,30 på nätterna och kollar vägarnas beskaffenhet. Bakgrunden här är ju SMHI:s ständiga rapportering till Vägverket och sedan vidare ut till oss som jobbar på fältet.- Så vi är alltid beredda att rycka ut om det plötsligt slår till med halka eller snöfall.- Men på de mindre vägarna är det problem om det snöar, utan att det är någon tjäle i marken. För då hackar man lätt sönder grusvägarna, samtidigt som man skrapar bort snön.n Hur betalas alla som jobbar med halk- och snöbekämpningen på vintern?- Alla får en fast summa, bara för att man ställer upp och har jour i princip dygnet runt. Så man blir väldigt låst av ett sånt här uppdrag.- Sedan får man timpenning för all den tid man är ute och bekämpar snö och halka under vintermånaderna. Oftast då med traktorer på det mindre vägnätet.- Men är det en väldigt dålig och mild vinter, kan det ju bli väldigt lite i förtjänst, förutom själva jourersättningen.- Men saltning finns det nästan hela vintrarna, inte minst när temperaturen ligger och pendlar runt nollan. Däremot har vi ju upplevt ett par dåliga snövintrar, sedan den senaste rejäla vintern för tre år sedan.n Är det några problem att få folk att ställa upp på vinterjouren?- Nej, men längre norrut, bland annat i Dalarna, har väghållarna tydligen svårt att få tillräckligt många jourhållare och då får man istället köpa in egna fordon och anställa personal för att sköta vintervägarna. Ett problem som vi dock inte har härnere, än så länge.