Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hans vinterberedskap är god

- Vi står beredda för ännu en vinterbekämpning av snö och halka på Vikbolandets vägar. Det säger Sören Andersson, vägvakt hos Befab för hela Vikbolandet och den som håller mest koll på Vikbolandets vägnät á 30 mil året runt.

- Vi känner oss väl rustade för snö- och halkbekämpning av Vikbolandets 30 mil vägbanor under den kommande vintern, säger Sören Andersson, Befabs vägvakt på Vikbolandet.Foto: Anita Kjellberg

- Vi känner oss väl rustade för snö- och halkbekämpning av Vikbolandets 30 mil vägbanor under den kommande vintern, säger Sören Andersson, Befabs vägvakt på Vikbolandet.Foto: Anita Kjellberg

Foto: Kjellberg Anita

VIKBOLANDET2008-10-23 03:00
- Som vägvakt är det inte bara snö- och halkbekämpningen som gäller, utan jag åker runt varje vecka och kollar vägarna beskaffenhet på Vikbolandet.- Det mindre vägnätet åker jag och kollar var 14:e dag. Arkösundsvägen, 209-an, och vägen mellan Östra Husby och Söderköping, 843-an, åker jag varje vecka.- Då kollar jag upp trafiksäkerheten, som exempelvis försvunna vägmärken som i så fall måste ersättas. Ibland har vi problem med upplag av virke, som läggs så nära vita kantlinjen, att upplaget stör sikten för trafikanter och gående eller om man råkar köra av vägen just där.- Så ett minimum för virkesupplag är 3,5 meter från vägkanten.- Dessutom spanar jag efter nya hål i beläggningar och plockar upp skräp som hamnat på eller nära vägen. Och vi byter vägtrummor ibland och röjer i dikena.- Här kan jag lägga till att Vägverket är värda en eloge, för snabba reparationsjobb, när de får veta om nya håligheter och annat på Vikbolandsvägarna.Ny vinterbekämpning
Och nu står du och många andra beredda på ytterligare en vinter med bekämpning av snö och halka på vägarna?- Ja, och framförallt då halkan, nu när det inte längre verkar bli så rejäla vintrar som förr. Vi har folk i jour dygnet runt,som åker runt vid 01,30 på nätterna och kollar vägarnas beskaffenhet. Bakgrunden här är ju SMHI:s ständiga rapportering till Vägverket och sedan vidare ut till oss som jobbar på fältet.- Så vi är alltid beredda att rycka ut om det plötsligt slår till med halka eller snöfall.- Men på de mindre vägarna är det problem om det snöar, utan att det är någon tjäle i marken. För då hackar man lätt sönder grusvägarna, samtidigt som man skrapar bort snön.n Hur betalas alla som jobbar med halk- och snöbekämpningen på vintern?- Alla får en fast summa, bara för att man ställer upp och har jour i princip dygnet runt. Så man blir väldigt låst av ett sånt här uppdrag.- Sedan får man timpenning för all den tid man är ute och bekämpar snö och halka under vintermånaderna. Oftast då med traktorer på det mindre vägnätet.- Men är det en väldigt dålig och mild vinter, kan det ju bli väldigt lite i förtjänst, förutom själva jourersättningen.- Men saltning finns det nästan hela vintrarna, inte minst när temperaturen ligger och pendlar runt nollan. Däremot har vi ju upplevt ett par dåliga snövintrar, sedan den senaste rejäla vintern för tre år sedan.n Är det några problem att få folk att ställa upp på vinterjouren?- Nej, men längre norrut, bland annat i Dalarna, har väghållarna tydligen svårt att få tillräckligt många jourhållare och då får man istället köpa in egna fordon och anställa personal för att sköta vintervägarna. Ett problem som vi dock inte har härnere, än så länge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om