Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Från skrothög till nästan nyskick

Från skrothög till "skrythög"!Ungefär så har utvecklingen varit för den motorcykel, hos Göran Andersson i Vånga, som vi berättade om redan i december.

- Efter knappt fyra månader har jag lyckats förvandla ett vrak till en ganska fin veteranmotorcykel, säger Göran Andersson i Vånga och verkar ganska nöjd med sitt renoveringsjobb.

- Efter knappt fyra månader har jag lyckats förvandla ett vrak till en ganska fin veteranmotorcykel, säger Göran Andersson i Vånga och verkar ganska nöjd med sitt renoveringsjobb.

Foto: Janne Forsby

VÅNGA2012-04-10 08:26

Då såg den ut som en skrothög och idag är den nästan i nyskick...

Det handlar om en veteranmotorcykel av märket Infe från 1947-48, men som man började köra med den först 1950. Motorn är på 128 kubik och idag ser motorcykeln skinande blank ut.

Många timmar

- Jag är nöjd med renoveringen och tycker också att den blev fin, säger Göran Andersson. Men det har tagit en och annan timme under vintern i verkstan. Inte minst lackeringen, som jag också gjort själv, krävde sin insats.

- Inte minst med tanke på att motorcykeln stod och förföll i en ladugård i Ulricehamnstrakten i många år och var i ganska dåligt skick när jag köpte den.

Hur mycket är originaldelar på den här motorcykeln?

- Över 95 procent, för det enda som jag bytt ut är alla skruvar och muttrar, alla ekrar i de nya däcken och fjädringen under sadeln. Men så har jag fått en ganska unik motorcykel nu också. Angående namnet Infe, lär In stå för Inköpsföreningen och Fe för järn, som mc-n ju är gjord av.

Hur mycket har du haft motorn nedplockad?

- Helt och hållet. Allt är kollat och fixat, säger Göran Andersson som till stor del är självlärd när det gäller motorer och renovering av bland annat motorcyklar.

Hos "Vargfar"

- Det ligger väl lite i blodet, för min pappa Bertil, var händig med bland annat traktormotorer och motorcyklar och bland annat hade han en Apollo 125 cc, en Norton Dominator 650 cc, en AJS matachless 500 cc med flera.

- Sedan gick jag också som lärling hos Arne "Vargfar" Bergström på hans bilfirma en gång i tiden och där lärde jag mig förstås en hel del.

Och nu står din egen nya "pärla" klar?

- Absolut. Nu står den här och väntar på en registreringsbesiktning och sen är det bara att ge sig ut och köra!

- Men jag väntar nog ett tag innan jag gör premiärturen här på de dåliga grusvägarna i Vånga.

- Kanske vid det så kallade Kanalrallyt om jag är ledig från jobbet på Billerud när det loppet går och det inte regnar.

Hur fort kan du köra den?

- Jag tror att jag kan komma upp i max 80. Men exakt får jag inte veta, för det finns ingen hastighetsmätare på den. Och inga blinkers heller för den delen...

Ett problem är väl att du blivit "arbetslös" i verkstan nu?

- Knappast, säger Göran Andersson. Jag har fyra motorcyklar och en del rostiga ramar som ligger och väntar på att tas om hand. Och eftersom jag tycker det är jättekul, kommer det säkert att bli fler nyrenoverade motorcyklar framöver.

- Närmast väntar en Rex Road Master med en Villiers på 197 kubik, på att tas om hand.

- Och ska sanningen fram, tycker jag det är roligare att göra i ordning motorcyklar, än att köra dem...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om