BÄde valet 2016 och mellanÄrsvalet 2018 drabbades av omfattande desinformation som spreds via sociala medier.
Bland annat riktades desinformationskampanjer speciellt mot ickevita vÀljare i jÀmna delstater, för att fÄ dem att helt enkelt strunta i att rösta, berÀttar Young Mie Kim, professor vid University of Wisconsin, som fokuserar sin forskning pÄ digitala mediers roll i politisk kommunikation.
ââIckevita vĂ€ljare i jĂ€mna delstater mottog nĂ€stan tio gĂ„nger sĂ„ mycket vĂ€ljarundertryckande budskap som vita vĂ€ljare i andra delstater 2016, sĂ€ger hon.
Speciellt i Är
I Ă„r har det ryktats om röster dumpats av postarbetare. Det har ocksĂ„ förekommit uppgifter om sĂ„ kallade robotsamtal dĂ€r vĂ€ljare uppmanats att hĂ„lla sig hemma, och hĂ„lla sig sĂ€kra â landet över, enligt Kim.
ââDet hĂ€r valet Ă€r speciellt pĂ„ grund av pandemin. AvskrĂ€ckande desinformation om poströstning eller förtidsröstning Ă€r bland det vanligaste förekommande pĂ„ sociala medier i Ă„r, sĂ€ger hon.
Bland annat har det ryktats om röster dumpats av postarbetare. Det har ocksĂ„ förekommit uppgifter om sĂ„ kallade robotsamtal under valdagen dĂ€r vĂ€ljare uppmanats att "stay home, stay safe" â hĂ„ll er hemma, hĂ„ll er sĂ€kra â landet över, enligt Kim.
ââDet verkar vara samordnade insatser, men vi vet inte sĂ„ mycket om vem som ligger bakom, sĂ€ger hon.
"Ingen stor skillnad"
Hon har Ànnu inte samlat in alla data frÄn Ärets val, och kommer fortsÀtta att följa utvecklingen Àven de nÀrmaste dagarna, eftersom hon rÀknar desinformation om valresultat, att kandidater utses som segrare för tidigt, och liknande.
ââNĂ€r det gĂ€ller omfattningen av hur mĂ„nga som tar emot desinformationen Ă€r de antagligen fĂ€rre Ă€n 2016. Men vi har sett alla typer av vĂ€ljarundertryckande budskap, och allt det som jag förespĂ„dde skulle ske kring jĂ€mna delstater och ickevita verkar ha infriats, sĂ„ det Ă€r ingen stor skillnad mot tidigare.
Flera sociala medier-plattformar har i Är tagit krafttag för att undvika desinformation, och allmÀnheten och medier Àr mer medvetna om problemen.
Men Kim betonar att inlÀggen Àr svÄra att upptÀcka, om de inte blir vÀldigt virala.
ââMönstren Ă€r liknande, trots plattformernas mĂ€rkningar och policies, sĂ€ger hon.