ââUtbildning i hĂ„llbarhet fĂ„r inte vara ett privilegium utan mĂ„ste vara tillgĂ€ngligt för alla mĂ€nniskor, sade Tysklands förbundskansler Angela Merkel till Unescos hemsida i anslutning till att FN-organets vĂ€rldskonferens avslutades förra veckan.
DÄ hade konferensen, som arrangerades i samarbete med det tyska utbildningsdepartementet, precis antagit den sÄ kallade Berlindeklarationen. Bland de nÀrmare 3 000 undertecknarna finns Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, som ledde den svenska delegationen.
âJa, vi har skrivit under Berlindeklarationen som Sverige aktivt arbetade med att ta fram. I deklarationen finns med att utbildning för hĂ„llbar utveckling ska finnas med i alla delar av utbildningssystemet", sĂ€ger hon i ett uttalande till TT.
"Sverige Ă€r i dag ledande gĂ€llande att ha hĂ„llbar utveckling implementerat i vĂ„rt utbildningssystemet. Vi har till exempel en vĂ€rldsledande högskolelag som har som krav att all utbildning ska innehĂ„lla hĂ„llbar utveckling.â
Senast Är 2025
Deklarationen Àr ett ramverk rörande det som kallas utbildning för hÄllbar utveckling och slÄr inte fast nÄgon tidsplan. Unesco har dock uppmanat medlemslÀnderna att implementera klimatkunskap i sina nationella lÀroplaner senast 2025.
NÀr Unesco inför vÀrldskonferensen analyserade lÀroplaner frÄn nÀrmare 50 lÀnder visade det sig att klimatförÀndringarna inte berördes alls i fler Àn hÀlften av dem.
ââAtt integrera studier i hĂ„llbar utveckling mĂ„ste bli grundlĂ€ggande i all utbildning, överallt, kommenterade generaldirektören Audrey Azoulay i ett uttalande.
Flera lÀnder har redan tagit steg i sÄdan riktning.
Italien lagstiftade i fjol som första land om obligatorisk klimatkunskap i skolan, uppger Reuters. Sedan dess har Nya Zeeland följt efter, medan Argentina och Mexiko ligger i startgroparna.
Ramverket fÄr kritik
Tongivande vÀrldsledare har hyllat Berlindeklarationen. Men Unescos ramverk fÄr ocksÄ kritik. Beniamin Knutsson Àr docent vid Göteborgs universitet och leder ett forskningsprojekt om hur utbildning för hÄllbar utveckling ser ut i olika lÀnder, och vilket utrymme frÄgor om ojÀmlikhet fÄr i undervisningen.
ââĂ ena sidan Ă€r det naturligtvis vĂ€ldigt viktigt att de hĂ€r frĂ„gorna kommer upp pĂ„ dagordningen. Det som blir problemet Ă€r just frĂ„gan om ojĂ€mlikhet, sĂ€ger han till TT.
Enligt Unescos ramverk ska utbildningsinsatserna anpassas till lokala förhÄllanden. Syftet Àr att kunskaperna ska kunna appliceras i den egna vardagen, men Knutsson och hans forskargrupp ser risker med tillvÀgagÄngssÀttet
ââDet blir en typ av utbildning för rika och en för fattiga. DĂ„ gör man inte nĂ„gonting Ă„t ojĂ€mlikheten utan snarare upprĂ€tthĂ„ller den. Om man accepterar att det finns ett samband mellan ojĂ€mlikhet och miljöförstöring, att rika mĂ„ste göra eftergifter Ă„t fattiga, blir det problematiskt.