Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klimatkunskap i skolbÀnken allt hetare

NÀr vÀrlden blir varmare blir klimatundervisning hetare. FN:s utbildningsorgan vill att utbildning för hÄllbar utveckling införs i de nationella lÀroplanerna senast Är 2025.

Exiltibetanska elever i indiska Dharamsala krÀver ÄtgÀrder mot klimatförÀndringarna. Arkivbild.

Exiltibetanska elever i indiska Dharamsala krÀver ÄtgÀrder mot klimatförÀndringarna. Arkivbild.

Foto: Ashwini Bhatia/AP/TT

Miljö2021-05-26 19:28

– Utbildning i hĂ„llbarhet fĂ„r inte vara ett privilegium utan mĂ„ste vara tillgĂ€ngligt för alla mĂ€nniskor, sade Tysklands förbundskansler Angela Merkel till Unescos hemsida i anslutning till att FN-organets vĂ€rldskonferens avslutades förra veckan.

DĂ„ hade konferensen, som arrangerades i samarbete med det tyska utbildningsdepartementet, precis antagit den sĂ„ kallade Berlindeklarationen. Bland de nĂ€rmare 3 000 undertecknarna finns Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, som ledde den svenska delegationen.

”Ja, vi har skrivit under Berlindeklarationen som Sverige aktivt arbetade med att ta fram. I deklarationen finns med att utbildning för hĂ„llbar utveckling ska finnas med i alla delar av utbildningssystemet", sĂ€ger hon i ett uttalande till TT.

"Sverige Ă€r i dag ledande gĂ€llande att ha hĂ„llbar utveckling implementerat i vĂ„rt utbildningssystemet. Vi har till exempel en vĂ€rldsledande högskolelag som har som krav att all utbildning ska innehĂ„lla hĂ„llbar utveckling.”

Senast Är 2025

Deklarationen Àr ett ramverk rörande det som kallas utbildning för hÄllbar utveckling och slÄr inte fast nÄgon tidsplan. Unesco har dock uppmanat medlemslÀnderna att implementera klimatkunskap i sina nationella lÀroplaner senast 2025.

NÀr Unesco inför vÀrldskonferensen analyserade lÀroplaner frÄn nÀrmare 50 lÀnder visade det sig att klimatförÀndringarna inte berördes alls i fler Àn hÀlften av dem.

– Att integrera studier i hĂ„llbar utveckling mĂ„ste bli grundlĂ€ggande i all utbildning, överallt, kommenterade generaldirektören Audrey Azoulay i ett uttalande.

Flera lÀnder har redan tagit steg i sÄdan riktning.

Italien lagstiftade i fjol som första land om obligatorisk klimatkunskap i skolan, uppger Reuters. Sedan dess har Nya Zeeland följt efter, medan Argentina och Mexiko ligger i startgroparna.

Ramverket fÄr kritik

Tongivande vÀrldsledare har hyllat Berlindeklarationen. Men Unescos ramverk fÄr ocksÄ kritik. Beniamin Knutsson Àr docent vid Göteborgs universitet och leder ett forskningsprojekt om hur utbildning för hÄllbar utveckling ser ut i olika lÀnder, och vilket utrymme frÄgor om ojÀmlikhet fÄr i undervisningen.

– Å ena sidan Ă€r det naturligtvis vĂ€ldigt viktigt att de hĂ€r frĂ„gorna kommer upp pĂ„ dagordningen. Det som blir problemet Ă€r just frĂ„gan om ojĂ€mlikhet, sĂ€ger han till TT.

Enligt Unescos ramverk ska utbildningsinsatserna anpassas till lokala förhÄllanden. Syftet Àr att kunskaperna ska kunna appliceras i den egna vardagen, men Knutsson och hans forskargrupp ser risker med tillvÀgagÄngssÀttet

– Det blir en typ av utbildning för rika och en för fattiga. DĂ„ gör man inte nĂ„gonting Ă„t ojĂ€mlikheten utan snarare upprĂ€tthĂ„ller den. Om man accepterar att det finns ett samband mellan ojĂ€mlikhet och miljöförstöring, att rika mĂ„ste göra eftergifter Ă„t fattiga, blir det problematiskt.

Klimatundervisningen brister

Klimatvetenskapen har utvecklats snabbt men de nationella lÀroplanerna har inte hÀngt med, menar Unesco.

NÀr FN-organet i en rapport analyserade nÀrmare 50 lÀroplaner nÀmndes "klimatförÀndringar" enbart i 47 procent av dem. DÀremot nÀmndes "miljö" och "hÄllbarhet" i 83 respektive 69 procent.

NÀr klimatförÀndringar berörs Àr det i huvudsak inom naturvetenskapliga Àmnen. Inom de samhÀllsvetenskapliga Àmnena har klimatperspektivet Ànnu inte slagit igenom pÄ samma sÀtt.

60 procent av lÀrarna som intervjuats av Unesco uppger att det Àr vanligt att deras elever deltar i klimataktioner utanför skoltid, samt att detta uppmuntras av skolan.

KĂ€lla: Unesco

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!