På tisdagen presenterade Olle Johansson (S), ordförande i utbildningsnämnden, och Fredrik Franzén (L), vice ordförande, inriktningen för utbildningsnämndens budget för 2017.
Pisa-rapporten visar att svensk utbildning är på rätt väg, men att likvärdigheten mellan skolor minskat.
– Det är en av de största utmaningarna vi har framför oss, inte minst här i Norrköping där vi har sett precis samma trend, att skolorna skiljer sig åt allt mer i vilka resultat man levererar. Vi såg det förra året, och redan då började vi avsätta pengar för att stärka de skolorna som har störst utmaningar, säger Olle Johansson och talar om Gustaf Adolf, Matteus, Borgsmo och Klingsborg.
– Vi kommer också att titta på Navestad och Hagaskolan, säger Johansson och nämner också Klockaretorpsskolan och Tamburinen.
– Generellt har vi ett högt kostnadstryck på skolan, säger Olle Johansson och talar om paviljonger och andra lokallösningar som ökar kostnaderna, och många nya elever med behov av stöd.
– Vi vet också att fullmäktige tagit beslut om effektiviseringar, som ligger under kommunstyrelsen, som också kommer att komma upp.
– Det gäller att vi hela tiden tittar på att bli bättre i det vi gör.
Tio miljoner kronor går till tidiga insatser, som NP-resurscenter, för ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, ett projekt som nu permanentats, utökning av den uppsökande verksamheten alla barn i skolan, för att öka skolnärvaron, läsutveckling, och insatser riktade mot familjer med små barn.
Och tio miljoner går till kommunala och fristående förskolor, riktat mot de barn som har långa tillsynstider, för personalförstärkning.
Av 27 miljoner till bättre skolresultat går sex miljoner till att stärka elever på gymnasiet som har låga meritpoäng.
Resursfördelningsmodellen för gymnasieprogrammen ändras från att man tittat på vad skolan kostat tidigare till att jämföra med åtta jämnstora kommuner och riksprislistan. Norrköping fortsätter att ligga lägre, men modellen blir tydligare mot friskolorna. Den nya modellen kommer enligt Fredrik Franzén att gynna yrkesprogram, där Norrköping tidigare lagt mindre pengar i förhållande till övriga Sverige. Modellen gynnar Eber, medan skolor med teoretiska program, som De Geer, Kungsgård och Haga, får lite mindre.