Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Med fokus på turism

Region Östergötland är nu med i en statlig satsning på besöksnäringen i landet. Satsningen kommer att omfatta 40 miljoner kronor under tre år.

Kö. Kanalhamnen i Söderköping sommartid är ett exempel på ett turisttätt område i länet.

Kö. Kanalhamnen i Söderköping sommartid är ett exempel på ett turisttätt område i länet.

Foto: Patrik Selsfors

TURISM2016-06-25 06:30

Tillväxtverket står bakom en ny satsning på besöksnäringen som ska pågå mellan 2016 och 2019 där ett antal områden i Sverige valts ut. Det handlar om sju regioner samt ett kommunkluster som får sammanlagt 40 miljoner kronor till att utveckla denna viktiga näring och skapa ett ökat utbud av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder.

– Besöksnäringen i Sverige stärker ekonomin och skapar jobb. Genom den här satsningen öppnar vi dörrar och river barriärer för att stärka turistföretagens konkurrenskraft, kommenterar Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

– Tillsammans flyttar vi fram Sveriges position som ett attraktivt land med spännande erbjudanden inom just natur- och kulturturism.

En av de utvalda regionerna är alltså Region Östergötland som tilldelas tre miljoner kronor och skjuter till lika mycket själva.

– Det statliga stödet ger oss möjligheter att arbeta vidare med att utveckla Östergötlands attraktivitet som besöksmål. Arbetet ligger helt i linje med vår besöksnäringsstrategi som ska leda till att få fler besökare till Östergötland och att få dem att stanna längre, säger regionrådet Eva Andersson (S).

Redan i sommar ska projektet starta, man börjar med en kundenkät som kommer att göras på ett tiotal platser runtom i länet för att undersöka hur turister upplever Östergötland. En destinationsutvecklare kommar att anställas av regionen för att leda projektet och till hösten kommer Visit Östergötland att samarbeta med lokala processledare för att dra igång nätverk.

– Vi på Visit Östergötland är mycket glada över att med extra medel kunna påbörja det praktiska arbetet i uppdraget att skapa aktivitet och handling så snart efter att den regionala besöksnäringsstrategin antagits, säger Susanne Fredriksson, chef för Visit Östergötland.

Tillväxtverkets motivering till valet av de åtta områden som valts är att " (...) de har tydliga mandat, etablerade samverksansstrukturer samt resurser och kompetens att driva komplexa utvecklingsprojekt med privata och offentliga aktörer." Man nämner också att de utvalda regionerna har företag med kapacitet att leverera de proukter som efterfrågas.

De övriga regionerna i projektet är Region Blekinge, Region Dalarna, Visit Uppland/Region Uppsala, Småland Turism AB, Tourism in Skåne, Västarvet/Region Västra Götaland samt fem kommuner i samverkan i Västerbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om