Även om det är tidigt på säsongen kan AB Göta kanalbolag redan nu konstatera att inledningen är stark på många sätt. Den första delen av säsongen, kallad bokningssäsongen, visar på ökad trafik jämfört med föregående år.
Den största ökningen handlar om vad kanalbolaget kallar för expressresor.
– Vi ser en trend i att allt fler väljer den typen av biljett för att spara tid när de använder Göta kanal för att transportera sin båt. Jämfört med föregående år har antalet expressresor, där man reser hela Göta kanal på tre dagar, ökat med 35 procent, säger Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolag i ett pressmeddelande.
Man kan dock konstatera att även de klassiska femdagarsresorna har blivit fler – om än i mindre skala: här ser man en fyraprocentig ökning. Just detta med att trafiken ökar utanför den absoluta högsäsongen ser man som extra positivt i och med att säsongen då förlängs vilöket är positivt för besöksnäringen runt kanalen.
– Därför är vi väldigt nöjda med att se att båttrafiken ökar under maj och början av juni. Spännande är också att vi redan sett elva olika nationaliteter, förutom svenskar, på kanalen i år. Den som rest längt kom ända från Nya Zeeland, berättar Roger Altsäter.
När det handlar om utländska båtar står ryska sådana för en ökning av 300 procent (!), det är dock från en väldigt låg nivå. Annars framhåller kanalbolaget att antalet danska resenärer har ökat vilket man tror beror på kampanjer som gjorts tillsammans med influencers och resejournalister under några år. Värre är det med Norska resenärer som varit färre hittills – något man förklarar med valutaeffekter. Man konstaterar också att båtar som har hemmahamn utmed kanalsystemet ökar.
– Under 2017 var vi oroliga för att problemen med låga vattennivåer skulle göra att båtarna med hemmahamn i Roxen skulle välja att ligga kvar ute vid kusten. Men så blev det inte. Istället ökar antalet båtar som går från Roxen till Östersjön med 7 procent hittills i år, säger Roger Altsäter.
Men allt runt kanalen handlar inte om båtar – AB Göta kanalbolag har på senare år satsat på fler ställplatser för husbilar längs med kanalen eftersom trenden är att Göta kanal blir en allt viktigare husbilsdestination. I centrala Söderköping finns till exempel flera sådana ställplatser som är välbesökta under säsongen.