Min förväntan är att Kina snabbt kommer att rulla tillbaka dessa tullar, säger Vita husets ekonomiska rådgivare Larry Kudlow om Kinas tullar på jordbruksprodukter.

Kina införde jordbrukstullarna som svar på att USA:s president Donald Trump införde importtullar på kinesiska varor till ett värde av 250 miljarder dollar för att pressa Peking att ändra sina handelsregler. De kinesiska tullarna har slagit mot bland andra amerikanska odlare av sojabönor.

Men Trump och hans kinesiske motsvarighet Xi Jinping offentliggjorde, efter att ha träffats under en middag i Argentina i helgen, ett stopp för nya tullar under tre månader, medan förhandlingar förs om handelsrelationen.

"Noll procent"

Att Kina redan – när samtalen knappt inletts – skulle ha gått med på omfattande sänkningar av tullarna var därför oväntat.

Just biltullarna är en stor tvistefråga mellan länderna, och något Trump ofta tagit upp. Tidigare i år sänkte Kina sin allmänna nivå på tullar på importerade bilar från 25 till 15 procent. Men eftersom USA i samma veva höjde en del tullar belades samtidigt just amerikanska fordon med en straffavgift à 25 procent, vilket innebär sammanlagt 40 procent på bilar tillverkade i USA och skeppade till Kina.

Vi förväntar oss att de tullarna faller till noll procent, säger Kudlow om fordonstullarna.

"Mer trovärdig"

USA:s avgift på kinesiska fordon som importeras är för närvarande 27,5 procent.

Larry Kudlow fortsätter att pressa Peking att agera i praktiken. Helgens överenskommelse mellan Trump och Xi skulle bli "mer trovärdig" om Kina rörde på sig snabbt.

I dag är det måndag. Middagen var i lördags, säger han.