Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Språkrören på tågturné

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin var under måndagen ute på en tågturné för att uppmärksamma behovet av höghastighetståg.
Ett av stoppen var här i Norrköping.

Diskussion. Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) gav sin syn på bygget av Ostlänken.

Diskussion. Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) gav sin syn på bygget av Ostlänken.

Foto: Henrik Jonsson

TRANSPORT2018-04-09 17:00

Ostlänken, som är tänkt att bli den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg, är en ständigt debatterad fråga här i Östergötland.

Men hur ska projektet egentligen finansieras? När ska det vara klart? Och vilka hastigheter ska banan byggas för?

Tre frågor som stod i fokus när Gustav Fridolin och Isabella Lövin gästade Östsvenska handelskammaren under måndagen.

Miljöpartiets språkrör var ute på en tågturné från Stockholm till Jönköping för att uppmärksamma behovet av höghastighetsbanor.

–  Vi vill föra diskussioner med aktörer längs med den här tänkta streckningen av höghastighetsbanan om hur vi ska finansiera höghastighetstågen och hur man ser på den här frågan lokalt, säger Lövin.

De ser höghastighetstågen som en väg ut i Europa och en oerhört viktig faktor för att Sverige ska klara klimatmålen med effektiva transporter.

För att verkligen kunna konkurrera med flyget vill de se att Sverige satsar på den senaste tekniken och bygger banor för tåg som kan köra i 320 km/h snarare än 250 km/h som är det andra alternativet som diskuteras.

De vill även att tågbanorna ska byggas så snart som möjligt och att de ska vara färdiga till 2035.

– Ska vi få maximal nytta av den här investeringen då behöver vi ha snabba tåg och vi behöver bygga så snabbt som möjligt, säger Lövin.

Såväl lokalpolitiker som företagsledare fanns med på gårdagens möte och de allra flesta verkade ställa sig bakom Miljöpartiet i den här frågan.

– Det är väldigt glädjande för oss att se att här finns det en bred uppslutning bakom den lösning som vi vill se; att bygga snabbt och bygga modernt.

Och hur vill ni att det hela ska finansieras?

– Vi ser att Sveriges ekonomi är väldigt stabil. Sveriges statsskuld går neråt. Lånefinansiering är definitivt ett alternativ som vi är öppna för, sedan får man titta på olika finansieringslösningar men det viktiga är ju att vi kan göra den här helt nödvändiga investeringen för framtiden.

Enligt Gustav Fridolin är nu förhoppningen att få till ett beslut i den här frågan innan valet i höst.

– Men det bygger på att det finns en beredskap från alla partier som vill vara med i ett sådant historiskt beslut. Det skulle så klart vara skönt att slippa ha det här som valfråga en gång till, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om