Packhusrondellen byggs om och på Värmlandsgatan ska spårvagnsspåret bytas ut och VA-ledningsnätet rustas upp.
Nu är det dags för ytterligare ett stort projekt som påverkar framkomligheten i stan.
Det berör framför allt de boende i Klockaretorpet med omnejd.
Från och med nu fram till åtminstone november kommer Hjalmar Brantings gata att vara avstängd då flera större arbeten ska göras i området.
För att det nya bostadsområde som växer fram där, Sandtorp, ska kunna bebyggas behöver gamla stamledningar som ligger i grönområdet flyttas.
Eon ska dra nya fjärrvärmeledningar och Norrköping Vatten och Avfall ska dra nya ledningar för vatten, avlopp och dagvatten. Även tele och elkablar ska flyttas.
– Det är en väldigt viktig vattenledning för Norrköping som vi måste flytta på och det är rätt komplicerat att få ihop allting. Det får liksom inte bli fel, säger Rickard Kalm, projektledare på Norrköping Vatten och Avfall.
Det ska även byggas en ny cirkulationsplats i korsningen vid Hjalmar Brantings gata och Gustaf Janzéns gata.
Arbetet med att dra ny fjärrvärme är redan igång och i maj månad inleds arbetet övriga bitar.
Då kommer ytterligare en del av Hjalmar Brantings gata stängas av. För att ta sig till Klockaretorpet centrum får folk då istället köra via Dalviksgatan, alltså via Skarphagen. Just nu är det bara bussar som kan ta sig fram där men det hål som stoppar bilar att ta sig fram där ska täppas till.
– Det gäller att lösa det här så smidigt som möjligt. Vi har slutat att se det här som problem utan vi ser det som utmaningar istället och det här är en lite större utmaning. Det är ändå huvudstråket till Klockaretorpets centrum som vi stryper alla vägar till, säger Johan Engström, trafikingenjör på Tekniska kontoret.
Det här betyder förstås att det kommer att bli en hel del trafik på Dalviksgatan framöver och Engström uppmanar bilister att ta det lugnt.
– Det kommer att bli en utmaning för alla att ta sig fram. Det gäller verkligen ta tid på sig och acceptera att det tar tid. Vår prioritet är fortfarande gående och cyklister. Det är de vi främst ser till att de kommer fram på ett säkert sätt. Bilister får det lite bökigare. Vad vi önskar är att gemene man bara tar det lugnt. Ju lugnare folk tar det desto bättre flyter trafiken på.
Arbetet kommer även påverka kollektivtrafiken. För att få det hela att flyta kommer speciella shuttlebussar sättas in mellan Skarhagens centrum och Borgsmoskolan.
Senare i år kommer framkomligheten i Norrköping påverkas ytterligare. Om drygt två månader ska nämligen riksvägen stängas av under tio veckors tid. Även där ska det dras nya VA-ledningar och det ska gjutas en ny bottenplatta för spåren där.
– Vi kommer stänga av riksvägen helt och hållet, från Stockholmsrondellen upp till Beckershovsviadukten, och blir då tvungna att leda om väldigt mycket trafik redan vid E4:an, säger Johan.
Varför väljer ni att stänga av så många vägar samtidigt?
– Det är för att få en större utmaning under en kortare period. Annars skulle folk få känslan att det hela tiden är något stort som pågår. Det är bättre att vi gör det här på en och samma gång. Sedan är man färdig med det. Får vi klart allt det här nu så har vi en mycket bättre trafiksituation fram i höst.