– Det är en Jelinek-text som hon har skrivit inspirerad av pandemin. Vi kommer att få höra en hel del olika röster. Jelinek är för mig väldigt mycket språk, hon är språkkonstnär, dekonstruerar och leker med språket, säger regissören Jenny Nörbeck när hon ska förklara vad som väntar publiken på Stora Teatern i Norrköping.
Jelinek jobbar med citat hämtade från verkligheten, filosofin, psykologin och Bibeln, och mixar dem till en egen ordmassa.
Jenny Nörbeck, som bott och arbetat mycket i Tyskland, har översatt teatertexten som är på 85 A4-sidor och gjort ett urval från den. De sju skådespelarna har fått vara med och välja vem som ska säga vad. Det är ingen traditionell teater, det finns ingen klassisk handling.
"Larm. Blint seende. Blinda ser!" – vad syftar titeln på?
– Vid starten av coronatiden var det mycket larm och kanske också mycket alarm, och det var också mycket oljud. För mig är det de här rösterna, bland annat från de så kallade tvärtänkarna, gruppen som man har buntat ihop och som innehåller konspirationsteoretiker, antivaxxare och så vidare. Jelinek har lyft upp dem, och låter oss ta del av deras tankar. De har inte fått uttala sig helt fritt.
Det är en demokratifråga, säger Nörbeck. Vilka röster får höras i samhället?
– Den här gruppen har inte riktigt blivit sedd av makten. Det är framför allt det som är tematiserat: de vill bli sedda, de vill bli hörda. Det finns också den här kritiken som gruppen framför mot kapitalet, den enorma vaccinindustrin, men också en kritik mot politiken och retoriken.
Jelinek tar inte ställning, utan lägger alla de röster som finns på ett bräde. Det är en bedrift av skådespelarna att lära sig så mycket text, säger Jenny Nörbeck.
– Det är som att krypa in i Jelineks hjärna, och känna en stream of consciousness, säger skådespelaren Karin Oscarsson.
Den alpina superspridarbyn Ischgl med en champagnebar och klubbdrottningen Kirke finns med i föreställningen som är två timmar lång, utan paus. På affischen ser man en man i grismask hänga upp och ned i en slaktkrok, en referens till att Kirke i Homeros Odysséen förvandlade Odysseus män till svin.
Både DN och SvD har ögonen på uppsättningen på Östgötateatern. Spelperiod: 18 februari till 15 mars.