Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rälsen lagad efter tågolycka

Nu är rälsen lagad och trafiken kan gå som vanligt igen efter tågolyckan i mitten av augusti.

Reparerats. Det var fredagen den 12 augusti som sex vagnar i ett godståg från Green Cargo spårade ur vid Sundet, utanför Finspång. Nu är reparationsarbetet klart efter att ha pågått i några veckor.

Reparerats. Det var fredagen den 12 augusti som sex vagnar i ett godståg från Green Cargo spårade ur vid Sundet, utanför Finspång. Nu är reparationsarbetet klart efter att ha pågått i några veckor.

Foto: Magnus Johansson

TÅGOLYCKA2016-09-09 07:00

Det var sent på fredagskvällen den 12 augusti som sex vagnar i ett godståg från Green Cargo spårade ur vid Sundet, utanför Finspång. Tåget hade 24 vagnar. Sex av dessa spårade ur och tre välte. En vagn träffade ett uthus.

Bärgningsarbetet, under Trafikverkets ledning, inleddes omgående och sedan dess har reparationsarbetet pågått.

Efter några veckors arbete är banan återställd.

– Räls, slipers och ballast är utbytta och banan är fixad. Det har även bytts i förlängningen av olycksplatsen, men jag kan inte svara på hur lång sträcka som har reparerats, berättar Sara Hjälm, vid Trafikverkets presstjänst.

Under onsdagskvällen kunde tågtransporterna återigen genomföras. Det innebär att industrierna i Finspång på nytt kan nyttja järnvägen.

Tidningen har tidigare rapporterat om att exempelvis SSAB transporterar en hel del stål dagligen och Gränges har många transporter av aluminiumgöt.

Det sker dessutom regelbundna tågtransporter med gasol.

Daniel Svanér, brandinspektör vid räddningstjänsten i Finspång, efterlyste en noggrann kontroll av hela sträckan mellan Finspång och Skärblacka för att få reda på i vilket skick banan är. Trafikverket har inte gått ut med några uppgifter om omfattningen på kontrollen av banan.

Utredningen om olycksorsaken pågår fortfarande.

– Utredningen brukar ta ett par månader, i normala fall tre månader, konstaterar Sara Hjälm.

Green Cargos tåg avgick från Finspång i riktning mot Skärblacka/Kimstad och var bland annat lastat med stora pappersrullar. Tåget hade diesellok i varje ände.

Banan är enbart avsedd för godstrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om