Det var sent på fredagskvällen den 12 augusti som sex vagnar i ett godståg från Green Cargo spårade ur vid Sundet, utanför Finspång. Tåget hade 24 vagnar. Sex av dessa spårade ur och tre välte. En vagn träffade ett uthus.
Bärgningsarbetet, under Trafikverkets ledning, inleddes omgående och sedan dess har reparationsarbetet pågått.
Efter några veckors arbete är banan återställd.
– Räls, slipers och ballast är utbytta och banan är fixad. Det har även bytts i förlängningen av olycksplatsen, men jag kan inte svara på hur lång sträcka som har reparerats, berättar Sara Hjälm, vid Trafikverkets presstjänst.
Under onsdagskvällen kunde tågtransporterna återigen genomföras. Det innebär att industrierna i Finspång på nytt kan nyttja järnvägen.
Tidningen har tidigare rapporterat om att exempelvis SSAB transporterar en hel del stål dagligen och Gränges har många transporter av aluminiumgöt.
Det sker dessutom regelbundna tågtransporter med gasol.
Daniel Svanér, brandinspektör vid räddningstjänsten i Finspång, efterlyste en noggrann kontroll av hela sträckan mellan Finspång och Skärblacka för att få reda på i vilket skick banan är. Trafikverket har inte gått ut med några uppgifter om omfattningen på kontrollen av banan.
Utredningen om olycksorsaken pågår fortfarande.
– Utredningen brukar ta ett par månader, i normala fall tre månader, konstaterar Sara Hjälm.
Green Cargos tåg avgick från Finspång i riktning mot Skärblacka/Kimstad och var bland annat lastat med stora pappersrullar. Tåget hade diesellok i varje ände.
Banan är enbart avsedd för godstrafik.