Det är onsdag förmiddag. Dagens första inspektion ska just ta sin början. Och Sylvia, hon blir genast igenkänd.
- Jo, dig känner jag igen, hej hej, säger Madde Öhlund som jobbar i cafeterian och som blir den som Sylvia senare ska "kommunicera" sina hittade "avvikelser" med.
Många regler
Men först ska hela cafeterian gås igenom. Här är ingen "större hantering" som Sylvia uttrycker det, här tillagas ingen mat från grunden och cafeterian har därför ingen råvaruhantering. Då räcker det med ett besök per år ungefär, till skillnad från restauranger som får påhälsning av Sylvia eller kollegan Linnea Falk flera gånger per år. Inspektionen är likväl viktig för gästerna. För det är för dem Sylvia går igenom ställena hon besöker så noga.
- Jag är där för besökarnas trygghet, inte för att vara elak. Besökarna ska veta att vi går runt och tittar så att de inte behöver misstänka något, säger hon.
Det finns en uppsjö av regler och rutiner som ska upprättas och följas. För en utomstående känns det som en djungel, och för de som jobbar med livsmedel är det inte alltid helt enkelt.
- Det är mycket småsaker att hålla reda på, som att återförsluta saker och skriva när man har öppnat dem. Sådant gör man ju inte hemma, säger Madde Öhlund.
Rutiner
Sylvia Lindström har hunnit gå igenom frysboxen där glassarna förvaras, tittat på mackorna som finns för försäljning och kontrollerat temperaturlistan för korvspadet. Är det mycket frost i frysboxen? Har mackornas bäst-före-datum passerats och har personalen mätt och skrivit upp temperaturen i korvspadet varje dag?
- Jag tittar på allt, säger Sylvia Lindström och förklarar att hon tittar på rutinerna som finns och om de följs.
Rutinerna får varje ställe själva sätta upp och sedan är det de själva som ska se till att de följs: är det rätt temperaturer i diskmaskinsvattnet, på korvspadet och på grönsakerna i kylen och regelbunden mätning av dessa? Märks förpackningar som öppnats, är städningen okej, står det saker på golvet, har personalen utbildning? Kommuniceras rutinerna muntligt eller skriftligt?
- Det är ju alltid bättre att skriva. Har man muntligt blir det lätt fel, säger Sylvia.
Tvättar händerna
Under tiden Sylvia genomför sin inspektion kommer gäster och fikar. I sin vita rock syns hon ganska bra där hon står med sina blanketter, öppnandes kyldörrar, noggrant läsandes deklarationer på mackor, mitt i verksamheten. Så är det. Hon ska vara där det händer, dock ser hon till att inte komma mitt i värsta lunchrusningen.
- Jag försöker komma dit lite innan eller efter i så fall, säger hon.
Sylvia går vidare in i köket och personalutrymmena, kontrollerar kyldörrarnas lister, mäter temperaturen på grönsaker i kylen och puttar undan gallret över avloppet för att se hur det ser ut. Tvättstället blir välbesökt, gång på gång går hon dit för att tvätta och sprita händerna. Då passar hon även på att inspektera tvättstället.
- Det ska finnas flytande tvål, desinficering och pappershanddukar. Kranen och tvättstället ska vara rent och det ska vara helt, säger hon.
A eller UA
Efter dryga timman är hon klar. Då är det dags att fylla i blanketten hon har med sig. Antingen skrivs A (avvikelse) eller UA (utan avvikelse) på de områden Sylvia gått igenom. Blir det enbart UA är allt frid och fröjd. Det händer dock väldigt sällan.
- Det är nästan alltid något vi påpekar, säger Sylvia.
Är det något som måste åtgärdas kommunicerar Sylvia detta muntligt med någon på stället hon inspekterat. Sedan får de en viss tid på sig, ofta en månad, att ordna det påpekade. Cafeterian får några saker att kolla upp.
- Det är inga allvarliga saker, men heller inget jag nonchalerar. Jag vill att de åtgärdar dem, säger Sylvia.
Madde Öhlund får veta vad som behöver göras. Hon tycker det är bra att Sylvia kommer på besök titt som tätt.
- Jag ser det som en hjälp att bli bättre, säger hon.
Efter cafeterian är det dags att fortsätta inspektera andra ställen i området. Sylvia brukar nämligen besöka så många hon kan på samma område.
- När de ser mig känner de igen mig och bara väntar på att jag ska komma till dem, säger hon och skrattar lite och går iväg mot nästa uppdrag.