Han förklarar att man försöker informera i god tid vid större arbeten, men att arbetet på Arkösundsvägen dels bara pågår under ett par dagar, dels blev snabbt påkommet.
– Eftersom arbetet inte är under så många dagar gör vi ingen större sak av det. Arbetet ligger med i vår långsiktiga plan, men inte i vår årsplan, så när vi hittar luckor i produktionen så kan det komma igång med relativt kort varsel.
Första morgonen var det lång kö, sedan bytte ni trafikljusen mot en vakt. Var det fel på trafikljusen?
– Ett problem i dag är att alla har mobiltelefoner. Folk lägger uppmärksamheten på sina mobiler när de sitter i kö. Många tar för lång tid på sig att komma igång när det blir grönt, och tar det några sekunder så hinner det bygga på ganska många bilar. Så det var inte trafikljusen det var fel på, säger Olof Carlsson.
Läs mer:Karin kritisk mot bristfällig information.
Så folk är mer alerta när det står en flaggvakt där?
– Det vet jag inte, man får pröva lite olika sätt.
När det gäller det ”standarsvar” som Karin Broberg tror sig ha fått, hur ser du på det? Vad har ni för rutiner?
– Vi har två steg; dels tekniska kontorets kundservice som svarar så gott de kan utifrån den information de fått, dels kan det gå vidare till en handläggare. Det beror på vad man frågar. Men visst finns tillfällen då vi kör med standardsvar, säger Olof Carlsson.
När det gäller bristen på information på till exempel kommunens hemsida, menar han att det inte alltid är lätt att vara förutseende då arbeten sker med snabb varsel.
Men tar ni till er något av kritiken?
– Vi försöker hela tiden förebygga för de som söker information. Ju mer vi kan förebygga, desto förre samtal får vi ta emot.