Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Vi gör ingen större sak av det"

"Vi gör ingen större sak av det", säger Olof Carlsson, verksamhetschef för gata trafik på kommunen.

Ingen större sak. Det är därför informationen är knapp, menar Olof Carlsson, verksamhetschef gata och trafik vid tekniska kontoret.

Ingen större sak. Det är därför informationen är knapp, menar Olof Carlsson, verksamhetschef gata och trafik vid tekniska kontoret.

Foto: Susanna Beskow Norgren

SVAR PÅ KRITIK2016-11-23 07:15

Han förklarar att man försöker informera i god tid vid större arbeten, men att arbetet på Arkösundsvägen dels bara pågår under ett par dagar, dels blev snabbt påkommet.

– Eftersom arbetet inte är under så många dagar gör vi ingen större sak av det. Arbetet ligger med i vår långsiktiga plan, men inte i vår årsplan, så när vi hittar luckor i produktionen så kan det komma igång med relativt kort varsel.

Första morgonen var det lång kö, sedan bytte ni trafikljusen mot en vakt. Var det fel på trafikljusen?

– Ett problem i dag är att alla har mobiltelefoner. Folk lägger uppmärksamheten på sina mobiler när de sitter i kö. Många tar för lång tid på sig att komma igång när det blir grönt, och tar det några sekunder så hinner det bygga på ganska många bilar. Så det var inte trafikljusen det var fel på, säger Olof Carlsson.

Läs mer:Karin kritisk mot bristfällig information.

Så folk är mer alerta när det står en flaggvakt där?

– Det vet jag inte, man får pröva lite olika sätt.

När det gäller det ”standarsvar” som Karin Broberg tror sig ha fått, hur ser du på det? Vad har ni för rutiner?

– Vi har två steg; dels tekniska kontorets kundservice som svarar så gott de kan utifrån den information de fått, dels kan det gå vidare till en handläggare. Det beror på vad man frågar. Men visst finns tillfällen då vi kör med standardsvar, säger Olof Carlsson.

När det gäller bristen på information på till exempel kommunens hemsida, menar han att det inte alltid är lätt att vara förutseende då arbeten sker med snabb varsel.

Men tar ni till er något av kritiken?

– Vi försöker hela tiden förebygga för de som söker information. Ju mer vi kan förebygga, desto förre samtal får vi ta emot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om