– Jag kommer hit för att lära mig matte. Jag måste bli bra på ekvationer och det här är en chans att lära mig det, säger Dani Yacoub som går i nian på Klingsborgsskolan och som har som mål att plugga vidare på universitetet och bli advokat.
Han är en av totalt 38 elever från skolan som ansökt, och fått, en mentor i Lumink-akademin. Verksamheten, som startade upp som ett pilotprojekt förra året med 20 elever, föll så väl ut att alla niondeklassare som önskade delta det här året, beviljades.
– Det betyder att de som deltog förra året har pratat gott om det. Det känns bra, säger Martin Karlsson, förstelärare på Klingsborgsskolan och den som fungerar som en länk mellan akademin och lärarna på skolan.
Varje torsdag framöver kommer elever och mentorer att ses på Lindahls övre plan. Här står läxläsning i fokus, men Martin Karlsson ser även andra fördelar med mötena mellan elever och "universitetsvärlden", något som inte alltid är en självklarhet för eleverna han träffar varje dag.
– Mycket handlar om mjuka värden, som att jobba upp självkänsla och självförtroende. Många elever känner att "jag kan inte, ingen annan har lyckats", något som jag hoppas att de kan lyckas vända här. Målet är både att lyckas med själva lärandet och med sig själv, säger han.
Utvärderingen från förra året har inte kunnat mätas i betyg, men flera elever vittnar enligt försteläraren om att de fått en större känsla av att lyckas. Något även projektledaren Kristina Lyngenberg från Linköpings universitet hört:
– En av mentorerna hade mött en elev som sagt att hon hade ökat flera steg i betyget tack vare Lumink. Kan vi få några elever att känna så, är det värt allt! säger hon.
Mentorerna hon varit med och rekryterat läser till sjuksköterska, ingenjör, socionom, lärare, media och samhälls- och kulturanalys. Ett brett spektra med andra ord, som kan inspirera eleverna.
– Utöver att vara här kommer vi även besöka en studentlägenhet och campus. De får vara med på en föreläsning och ser hur studentlivet är. Vissa av de vi mött vet inte ens om att campus finns här i stan, säger Kristina Lyngenberg.
Cecilia Nordqvist, som är projektledare från utbildningskontoret, berättar att inspirationen till verksamheten kommer från "Linje 14" i Örebro, som haft liknande mentorskap under flera år. Där kan man se positiva resultat.
– Vi lägger till ytterligare en dimension då vi sätter in eleverna i en annan miljö här i Mirum, än att vara kvar i skolan.
Peter Löfquist som är center manager i Mirum galleria, ser hur verksamheten går helt i linje med såväl sin egen, som centrumägaren Olav Thons samhällsengagemangsvision om att gallerian inte "bara" ska vara ett ställe för shopping:
– Det ska vara en mötesplats. Min långsiktiga ambition är att universitetet ska vara "vardagssynligt" på en sådan här plats som Mirum galleria.