Samarbetsavtalet tecknades i fredags och vardera parten ska ha 50 procent av aktierna i det nya företaget.
Stolta
- Vi är stolta över att ingå ett joint venture med Chalco. Sapa och Chalco kombinerar egenskaper och styrkor och kommer betjäna marknaden för järnvägsmateriel i Kina med aluminiumprodukter på ett utmärkt sätt, säger Björn M Wiggen, styrelseordförande i Sapa i ett pressmeddelande.
Det gemensamma företaget kommer att bygga en anläggning i Chongqing i sydvästra Kina, där tillverkning kommer att ske. Man kommer dessutom att etablera FoU-anläggningar för att stödja utvecklingen av rullande materielföretag i Kina. Den totala investeringen kommer att hamna på nära 70 miljoner euro.
Samarbetet mellan företagen matchar utvecklingen av höghastighetstågsindustrin i Kina. Enligt den tolfte femårsplanen för 2011-2015 avser Kina att investera totalt till 3,5 biljoner renminbi i höghastighetstågprojekt.
13 000 kilometer
Den totala längden av Kina Railway High-speed kommer att vara över
13 000 kilometer i slutet av 2012 och 18 000 kilometer i slutet av 2020. Då förväntas att det kommer att finnas över 800 höghastighetståg.