Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sapakoncernen förser Kina med järnvägsmaterial

Sapakoncernen har tecknat ett avtal med Kinas största aluminiumföretag Chalco om att förse den kinesiska marknaden med järnvägsmaterial.

STOCKHOLM2011-04-11 10:04

Samarbetsavtalet tecknades i fredags och vardera parten ska ha 50 procent av aktierna i det nya företaget.

Stolta
- Vi är stolta över att ingå ett joint venture med Chalco. Sapa och Chalco kombinerar egenskaper och styrkor och kommer betjäna marknaden för järnvägsmateriel i Kina med aluminiumprodukter på ett utmärkt sätt, säger Björn M Wiggen, styrelseordförande i Sapa i ett pressmeddelande.

Det gemensamma företaget kommer att bygga en anläggning i Chongqing i sydvästra Kina, där tillverkning kommer att ske. Man kommer dessutom att etablera FoU-anläggningar för att stödja utvecklingen av rullande materielföretag i Kina. Den totala investeringen kommer att hamna på nära 70 miljoner euro.

Samarbetet mellan företagen matchar utvecklingen av höghastighetstågsindustrin i Kina. Enligt den tolfte femårsplanen för 2011-2015 avser Kina att investera totalt till 3,5 biljoner renminbi i höghastighetstågprojekt.

13 000 kilometer
Den totala längden av Kina Railway High-speed kommer att vara över
13 000 kilometer i slutet av 2012 och 18 000 kilometer i slutet av 2020. Då förväntas att det kommer att finnas över 800 höghastighetståg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om