Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rädda jorden? Glöm Thailandsresan

Resor står för en allt större del av växthusgasutsläppen. Det medför svåra klimatförändringar som hotar jordens framtid. Men är vi beredda att ändra våra resvanor för att rädda världen?

Johan Erlandsson är teknologie licentiat i miljösystemanalys och driver nättidningen ecoprofile.se.  Foto: Lisa Rieback

Johan Erlandsson är teknologie licentiat i miljösystemanalys och driver nättidningen ecoprofile.se. Foto: Lisa Rieback

Foto: Lisa Rieback

Stockholm (TT Spektra)2009-09-14 03:00
För många har Thailand blivit semesterparadiset på jorden. Solen, maten, vänligheten och de turkosblå baden får nästan 400 000 av oss att packa resväskan varje år. Men snart kan det vara slut på det. Jordklotet har feber och får man inte ner temperaturen i tid kanske vi i framtiden får nöja oss med en resa vart 27:e år.Hur är det möjligt? Låt oss ta det från början.De rika G8-länderna har just beslutat att vi måste minska växthusgasutsläppen med 50 procent till år 2050 för att få ner temperaturhöjningen till två grader detta sekel. Men enligt den senaste IPCC-rapporten från FN:s klimatpanel kan detta vara ett för svagt mål för att hindra klimatförändringar som smältande glaciärer, upptining av Sibiriska tundran, algblomningar, koralldöd och översvämningar med miljontals miljöflyktingar som följd.90 procents minskning
Många vill hellre se en maxgräns av temperaturökningen på 1,7 grader. Bland dessa märks Volvodirektören Bo Ekman, vd för Stockholm Environment Institute, miljöforskaren Johan Rockström och EU-parlamentarikern Anders Wijkman (kd). Enligt deras rapport "The Tällberg Provocation" måste utsläppen globalt minskas med 90 procent till år 2050.Naturvårdsverket har nyligen räknat på växthusgasutsläppen ur ett konsumtionsperspektiv där även handel tas med. Resultatet visar att en svensk i genomsnitt släpper ut 10 ton koldioxidekvivalenter (då även andra växthusgaser som metan räknas in) per person och år. Med ungefärliga mått fördelas dessa utsläpp på resor (2,4 ton), boende (2,4 ton), mat (2 ton), shopping (1,5 ton), samt den offentliga sektorn (2 ton).Men för bara nio år sedan låg samma siffra på 6,8 ton koldioxid per år. Utsläppen per svensk har alltså ökat med 3,2 ton. En minskning med 90 procent till 2050 - med hänsyn till den beräknade befolkningsökningen - tillåter ett utsläpp på bara 500 kg per person och år.Glöm Thailand
Vad innebär en sådan kraftig förändring i praktiken för vårt flygresande? Många faktorer spelar in och vissa antaganden inom miljövetenskapen är osäkra. Men hur ofta kommer vi till exempel att kunna resa till Thailand i framtiden?Johan Erlandsson, teknologie licentiat i miljösystemanalys från Chalmers, arbetar som konsult inom hållbar livsstil och konsumtion och driver nättidningen ecoprofile.se. Han hjälper oss att räkna:- Om vi antar att konsumtionen i världen fördelar sig som i Sverige och att vi lyckas minska utsläppen från de konsumtionsområden Naturvårdsverket använder lika mycket procentuellt, ger det en kvot på 120 kilo till resande. Om hälften av detta går till flygresor, återstår 60 kg.En flygresa tur och retur till Thailand ger enligt Transportstyrelsen upphov till koldioxidutsläpp på 1600 kilo per person. Räknar man med att framtidens effektivare flygplan och övergång till biobränslen ger motsvarande utsläppsminskningar som den extra växthuseffekten från jetmotorernas utsläpp av kväveoxider, vattenånga med mera, blir slutsatsen:- En Thailandresa vart 27:e år.Men inte ens den bistra siffran räcker, enligt Johan Erlandsson:- Det största frågetecknet i mina antaganden tror jag är om vi verkligen kan minska utsläppen från maten, från dagens 2 ton till 100 kg. Lyckas vi inte med det blir det ännu längre mellan Thailandsresorna, eller inga alls, om vi ska uppnå utsläppsminskningar på 90 procent.Osäker framtid
Det är ännu ovisst om det under FN:s klimattoppmöte i Köpenhamn i december, där Sverige har ordförandeskapet, kommer att beslutas om nya regler för flygutsläpp och skatt på flygbränsle.Det finns dock indikationer på att Barack Obama kan bli den förste amerikanske presidenten som arbetar för ett internationellt avtal för höjd flygbränsleskatt och kanske även andra miljöavgifter för flygtrafiken.Turism är i dag en av världens snabbast växande industrier. Det internationella resandet har ökat med ungefär tio procent per år det senaste decenniet, en utveckling som alltså går rakt emot kampen för minskade utsläpp. 2004 reste 760 miljoner personer i världen på utlandsresa. År 2020 räknar Världsturismorganisationen UNWTO med 1,5 miljarder resenärer.
Det kan du göra för att lindra miljöförstöringen du orsakar när du flyger: 1. Köp utsläppsrätter via Naturskyddsföreningen, på www.snf.se. Köper man för ett ton koldioxid måste någon annan spara ett ton koldioxid. Tillgången på utsläppsrätter minskar på marknaden och priset går upp. Nedsmutsande företag måste då investera i miljövänlig teknik för att minska sina utsläpp. En del av pengarna man betalar går dessutom till Naturskyddsföreningens opinionsbildning och kampanjer.2. Balansera din "växthusbudget" genom att minska på andra utsläpp. Skaffa elbil och åk kommunalt, res med tåg, sluta äta kött och matvaror som transporteras långt.3. Betala frivilliga belopp för att kompensera utsläpp via till exempel www.carbonneutral.com, www.climatecare.org eller www.greenbagtag.com, på till exempel SAS eller Fritidsresors hemsidor. De investerar i åtgärder som lindrar växthuseffekten, som trädplantering.4. Läs böcker i ämnet, till exempel "Klimatsmart - Din guide till en miljövänligare vardag" (Alfabeta 2007) av resejournalisterna Per Johnsson, Mikael Persson och Bodil Sjöström. Livsstilsmagasinet Camino skriver ofta om smartare resande och det går att lära sig mer om hållbart resande på www.ecoprofile.se. Läs mer om klimatfrågor och utsläpp på till exempel www.transportstyrelsen.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om