Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hyundais käftsmäll

En sportcoupé som det står Hyundai på? Låter väl lika upphetsande som utspädd filmjölk. Men fördomar är ju till för att brytas och Hyundai Genesis känns som en käftsmäll redan när startknappen trycks in.

Foto: Morgan Segal

Stockholm (TT Spektra)2011-05-04 03:00

Utan att överdriva kan man väl säga att Hyundais tidigare försök i sportbilsbranschen har varit rätt eländiga. Hyundai Coupé a la 90-tal var lika trist att se på som att köra. Andra generationen, som kom 2001, var slätstruken på gränsen till självutplåning.

Men 2008 hände något. På bilsalongen i New York stod Hyundai Genesis Coupé och charmade de amerikanska bilköparna så till den grad att den snabbt blev en säljsuccé.

Men de europeiska importörerna har ställt sig avvisande. Tills nu.

Så när Hyundai Genesis når de svenska handlarna är den alltså redan ett par år gammal. Det syns främst på insidan - utvändigt håller linjeföringen ett tag till.

Ilsken grizzly
För att konkurrera på den amerikanska marknaden behövs inte så mycket finess. Inte heller mycket snack om hästkrafter. Cylindervolym är vad som gäller. Här handlar det om 3 778 kubikcentimeter. Varje kubik ska sen vara väl fylld med ljud. Rätt ljud! Amerikanska köpare vill inte ha en sportbil som låter som en väloljad symaskin, hur kraftfull den än är, utan snarare som om gaspedalen är kopplad till svansen på en folkilsken grizzlybjörn.

Helt ok motorljud
Även om de fetaste yankee-coupéerna har motorer med mycket större cylindervolym än Genesis så är åtminstone ljudet från koreanen helt okej. Och de väcker minnen från en tid då bensinen kostade en krona litern, ingen kunde stava till koldioxid och mantrat löd "vart jag mig i världen vänder ska jag göra svarta ränder".

Trots diffbroms och antispinn så är det lätt gjort att det blir just svarta gummirester på asfalten om högerfoten är tung. Kopplar du ur hjälpelektroniken kan du rita åttor med bakhjulen tills din däckhandlare svimmar av förtjusning.

Ingen långfärdsvagn
Bilen har fått lite hårdare chassisättning på vägen till Europa men känns ändå lite slingrig vid fullgasprov, vilket kan förklaras av att provbilen är försedd med friktionsdäck. Ändå är den lite stötig och ingen direkt inbjudande långfärdsvagn. Ratten är ställbar endast i höjdled vilket andas lågbudget. Däremot är stolarna bra och utrustningen väl tilltagen. En suverän automatväxellåda (ZF) är standard. Faktum är att det knappast finns något extra att kosta på sig - det mesta är med från början.

Det finns en 2-litersfyra med turbo som alternativ till sexan, med manuell växellåda och 90 bortbantade hästar. En bil med en helt annan karaktär. Ingen karaktär alls, skulle nog en yankee säga!


ALLMÄNT

Motor: Sexcylindrig 3,8-liters bensinmotor med start/stopp

Växlar: 6-stegad automat

Tjänstevikt: 1 615 kg. Maxlast: 315 kg

Max släpvagnsvikt: ej tillåten

EKONOMI Betyg: 2

Pris från: 349 900 kr

Skatt: 2 660 kr

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti


SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja. Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Fram. Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 1

Bränsleförbrukning: 0,99 l/mil. CO2-utsläpp: 235 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd. Bagageutrymme: 332 l. Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Hydraulisk

PRESTANDA Betyg: 4

Toppfart: 240 km/t. Effekt: 303 hk vid 6 300 varv/min. Vridmoment: 361 Nm vid 4 700 varv/min. Acceleration: 0-100 km/t på 6,3 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Äkta sportvagn till anständigt pris. Underhållande köregenskaper, speciellt om du kopplar ur de elektroniska hjälpsystemen. Baksäte som faktiskt är användbart.

MINUS

Känns lite föråldrad. Ratten kan bara ställas i höjdled. Törstig på bensin. Tveksamt andrahandsvärde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om