Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hyundai rÀtt i tiden

Nya Hyundai i20 tÀpper till luckan mellan den lilla bilen i10 och Golf-utmanaren i30 och förvÀntas hitta 1 300 svenska nybilsköpare redan i Är. FöregÄngaren Getz sÄldes i 12 000 exemplar under sina sex Är i Sverige och eftersom Hyundai i20 Àr en betydligt modernare bil med mer körglÀdje borde den vara mer lockande.

NÀr miljöbilspremien försvinner vid halvÄrsskiftet tror Hyundais svenske generalagent att köparna kommer att vÀlja i20 med den hÀr motorn - en bensindriven 1,4-litersmaskin pÄ 100 hÀstar. Foto: Rolf Gildenlöw

NÀr miljöbilspremien försvinner vid halvÄrsskiftet tror Hyundais svenske generalagent att köparna kommer att vÀlja i20 med den hÀr motorn - en bensindriven 1,4-litersmaskin pÄ 100 hÀstar. Foto: Rolf Gildenlöw

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm (TT Spektra)2009-03-18 03:00
Hyundai i20 Ă€r designad i Tyskland men tillverkas i Indien, precis som lillebror i10, och har ett format som plötsligt ligger helt rĂ€tt i tiden. PĂ„ bara nĂ„gra mĂ„nader har det skett en dramatisk scenförĂ€ndring pĂ„ bilmarknaden och downsizing Ă€r ordet för dagen i branschen.Mindre bilar, mindre energiförbrukning, mindre avgaser och en mindre summa pĂ„ prislappen. Mindre av allting, helt enkelt.I vĂ€ntan pĂ„ de kinesiska bilarnas entrĂ© i Sverige har de koreanska fĂ„tt agera lite av slagpĂ„se i motorspalterna. Men nĂ€r det kommer till faktisk kvalitet sĂ„ klĂ€ttrade koreanska Hyundai i fjol upp pĂ„ prispallen, efter Toyota och BMW. I alla fall enligt svensk kvalitetsindex (SKI). Även kĂ€nslan av kvalitet har förhöjts i frĂ„ga om materialval och finish.Tuffare chassi
JÀmfört med föregÄngaren Getz Àr Hyundai i20 i princip bÀttre pÄ allt. Den Àr rymligare, sÀkrare, mer vÀlutrustad och mycket rappare att köra. Det sistnÀmnda möjligen lite pÄ bekostnad av Äkkomforten. Anpassningen till tyska autobahn har krÀvt en tuffare chassisÀttning som har gett bilen en lite stötigare gÄng Àn vad jag minns frÄn Getz. Bullret frÄn hjulen i motorvÀgsfart krÀver en rejÀl ökning av radiovolymen om man ska ha en chans att höra nyhetssÀndningarna.Chassikonstruktionen med fjÀderben fram och torsionsaxel bak Àr annars densamma som hos Getz.Bensin sÀljer bÀst
För att vara en sÄ pass liten bil Äker man förbluffande bra, har anstÀndigt med svÀngrum och behöver inte alls ha trÄkigt bakom ratten. DÀremot störs jag av att smuts virvlar upp pÄ ytterbackspeglarna och stör bakÄtsikten. Provbilen har en 1,4-liters bensinmotor pÄ 100 hÀstar och den svenska importören tror att det Àr den varianten som blir bÀstsÀljare nÀr miljöbilspremien tas bort vid halvÄrsskiftet. Annars finns en dieselversion i utbudet som med god marginal klarar miljöbilsgrÀnsen - men den Àr 20 000 kronor dyrare. Fast dÄ ingÄr förstÄs en sexstegad vÀxellÄda. Det finns Àven en mindre bensinmotor pÄ 78 hÀstkrafter som, till skillnad frÄn dieseln, sÀnker priset med 12 000 kronor jÀmfört med min bil. Men dÄ blir det ocksÄ en enklare ljudanlÀggning, en enklare luftkonditionering och lite mindre hjul.1,4-litersmotorn kan kombineras med en femstegad automat om du Àr beredd att tömma bankkontot pÄ 10 000 kronor extra.Nya Hyundai i20 Àr Ànnu inte krocktestad hos Euro NCAP men tillverkaren förutsÀtter att den ska fÄ fem stjÀrnor. Antisladdsystem, antispinn och aktiva nackskydd Àr standard. Men strÄlkastarrengörare tycks Hyundais tekniker aldrig lÀra sig att stava till.
Skoda Fabia 1,4127 100 kronor.Tjeckiskt syskon till VW Polo. Klassledare.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om