Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En speedwaylegend fyller 75

Han ser mycket fram emot festen som i helgen kommer att samla ett par hundra gamla polare från världens alla hörn i Norrköping. Men att anledningen till sammandragningen skulle vara den instundande 75-årsdagen förnekas å det bestämdaste av det blivande festföremålet:
- Jag vill ha en mc-fest! Inte fira att jag fyller 75 år. Det kanske finns 75-åringar som är gamla men dit hör inte jag. Jag är fortfarande aktiv. Kör mina sladdskolor i både Sverige och England och reser mycket.

Varg-Olle Nygren fyller 75 och ska ha en mc-fest i Norrköping.
FOTO: SCANPIX

Varg-Olle Nygren fyller 75 och ska ha en mc-fest i Norrköping. FOTO: SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

Stockholm (TT Spektra)2004-11-09 06:00
Svensk motorsports meste och i högsta grad levande legend har talat.
Under de drygt tre decennier det begav sig avverkade Varg-Olle Nygren sammanlagt runt 30 000 tävlingsheat på alla upptänkliga typer av motordrivna cyklar. Bland annat låg han på topp internationellt i sex olika grenar. Däribland sju VM-finaler i speedway. Fast världsmästare blev han förstås aldrig.
- Men även bland de 15 världsmästare som kommer till festen på lördag är jag väl den som kört mest motorcykel. Jag har ju aldrig varit enkelriktad utan kört det mesta som rullar, påpekar Varg-Olle med ett skratt.
Han är född och uppväxt på Söder i Stockholm och en äkta söderkis. I kompisgänget fanns bland annat en fotbollsbegåvad grabb som senare skulle bli känd som Nacka Skoglund. Han lärde den något yngre Olle joxa med trasan. Uppväxten i övrigt beskriver den sistnämnde som en "riktig Anderssonskans Kalle-grej":
- Det var mycket bus och snutarna jagade en för jämnan. Och i den mån man gick i plugget blev det två år i varje klass. Fast även om vi gjorde en del sattyg så var vi inga ligister. Och det lugnade ju ner sig betydligt när jag fick jobb som mc-bud och sedan tillbringade 365 dagar om året på motorcykeln. Och när mc-tävlingarna kom igång efter kriget fanns inget annat för mig.
Speedway, motocross, TT och kåsor. Till och med bilracing har det något splittrade motorsportintresset omfattat. Men det var åsynen av en av de allra första tävlingarna i isracing på Lindarängen vid frihamnen i Stockholm 1945 som tände tävlingsgnistan hos den fascinerade 16-åringen. Året därpå lämnade han hemstaden för Norrköping, värvad till Vargarna mc-klubben Vargarna i Norrköping av den legendariske ledaren Arne "Vargfar" Bergström.

Debut i Uppland
Av debuten minns han inte mer än att den ägde rum någonstans i Uppland, att det var 28 grader kallt och att han körde i gummistövlar.
- Jag vet inte hur, men jag kom i mål i alla fall, skrattar Varg-Olle.
Motorsporten förr och i dag går överhuvudtaget inte att jämföra, menar han. Förutsättningarna är så annorlunda i dag. Inte minst beroende på alla pengar som finns med i bilden.
- Vi var fattiglappar. I dag är det miljonärer som kör. Men jag tror inte dom har lika roligt som vi hade. Det var inte så allvarligt på den tiden. Alla gjorde så gott de kunde på dom cyklar de hade. Det var heller inga sponsorer och andra som lade sig i och bestämde åt en. Vann man en tävling så fick man en liten buckla, sen fick det vara bra med det. Fast tidningarna skrev ju mycket, förstås, påpekar svensk motorsports PR-pionjär.
Innan Olle blev Varg-Olle var det dock klent beställt med bevakningen av motorsport på tidningarnas sportsidor.
- För dom äldre farbröderna på sportredaktionerna var det bara riktig idrott som gällde. Vi hade ju en motor mellan benen och det menade man var ingen sport. Men till slut gick jag upp och snackade med sportredaktörerna. "Åk med nästa gång det är tävling om ni vill lära er något", sa jag. Och då gjorde man det och sen började de skriva, berättar Varg-Olle och skrattar belåtet.
Även om det gått mer än 20 år sedan han lämnade in tävlingslicensen har han aldrig släppt taget om det privata gashandtaget.
- Det händer att man drar ut på landsvägen med en tusenkubikare eller nåt...
Fast mest handlar det i dag om att stå bredvid och se andra dra iväg på en speedwayhoj i någon av de tre speedwayskolor han driver i Kings Lynn i England, där han bor sedan 1963, och i Täby och Örebro i Sverige som han besöker varje sommar.

Mest mogna herrar
- Vi kallar det sladdskola. Eleverna, mest mogna herrar mellan 50 och 70, har redan testat forsränning och att hoppa fallskärm och nu vill de prova på äventyret att iförd stället, som jag håller med, köra speedwaycykel som jag också håller med. Även om de inte lär sig mycket mer än att inte köra in i staketet brukar de tycka det är jätteroligt ...
- Det blev en hel del resor under den period Varg-Olle varvade klotet som ett torrt skinn. Bland annat körde jag runt Afrika med motorcykel. En idiotgrej egentligen. Fast nu är det flyget som gäller, till Thailand, Sydafrika eller Australien och en och annan kryssning om vintern. Men alltid Sverige på sommaren.
Inför födelsedagen har mc-legenden undanbett sig all uppvaktning och alla presenter. Bara en önskan har han:
- Att alla kommer till festen!
Namn: Olle "Varg-Olle" Nygren, motorförarlegend
Fyller: 75 år den 11 november 2004
Familj: döttrarna Yvonne, Marie, sonen Owen, tre barnbarn.
Bor: i Felixstowe, England
Aktuellt: Thailand-resa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om