1 juni 2010 infördes en promillegräns på 0,2 promille till sjöss, vilket innebär att samma regler gäller oavsett om man framför ett fordon på land eller till sjöss. Kustbevakningen, som utför slumpmässiga nykterhetskontroller, upplever att det nu är färre som kör båt berusade än tidigare.
Fram till sista juli har 66 kontroller av sjöfylleri gjorts i östgötska vatten, av dessa har de skrivit rapport på sex ärenden.
– Jag upplever att sjöfylleriet minskar totalt sett. Vi utför fler kontroller och av dessa är det färre procentuellt sett som vi skriver rapport på, säger Henrik Lundh, stationschef på kustbevakningen i Oxelösund som bevakar kusten utanför Söderköping och Valdemarsvik.
Har lagen någon betydelse i det här?– Vart efter åren har gått tror jag att folk har fått upp medvetenheten mera om att man inte ska köra onykter och att beteendet har förändrats. Man antingen ställer båten eller låter någon annan köra.
– Det finns många som tycker att den här lagen är för sträng och man jämför bilåkning med båtåkning, men det är väl bra om folk om folk inte är fulla när man kör, oavsett om det är på väg eller sjön.
Gränsen på 0,2 promille gäller för båtar som är längre än 10 meter eller kan gå fortare än 15 knop. En promillehalt på över 1,0 promille betraktas som grovt sjöfylleri. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, är brottet grovt kan fängelse upp till två år utdömas.