Det var efter ett ras av kanalbanken vid Duvkullen nedre (Söderköping) i mars 2014 som det konstaterades att kanalen på många ställen var i dåligt skick. En förstudie gjordes under hösten samma år och det visade sig att behoven av omfattande renoveringar av Göta kanal var akuta. Projektet, som kallas Göta kanal 2.0, beräknas kosta drygt en halv miljard kronor utslaget på en femårsperiod.
Redan förra vintern gjordes flera större arbeten i Söderköpings kommun eftersom detta område hör till de mest instabila med djup lera som leder till kantras och slussläckage. Nu – efter att årets kanalsäsong är över – kommer projektet att fortsätta och som ett led i det kommer en sträcka på närmare åtta mil att torrläggas i vinter – av totalt 8,7 handgrävda mil.
Större arbeten kommer att ske både i Vargklyftan i Söderköpings kommun samt i Klämman och Norsholm.
– Stora delar av kanalen är tömda redan nu, säger Anders Donlau, projektledare för Göta kanal 2.0, som tillägger att även arbetet vid Vargklyftan har börjat förberedas med bygget av tillfartsvägar.
– Vi är ju så restriktiva vi kan med att tömma kanalen eftersom det sliter på kanalbankerna när den är tom.
Göta kanal är ett gammalt byggnadsverk och många av de arbeten som nu ska utföras har inte gjorts sedan kanalen byggdes för 200 år sedan.
– Under arbetets gång har vi lärt oss mycket om hur anläggningen är byggd och vilka tekniker man förr använde. Ju mer vi arbetar med Göta kanal desto mer respekt får man för de gamla metoderna som faktiskt har fungerat i 200 år, till exempel tappluckor och kulvertar, säger Anders Donlau, projektledare för Göta kanal 2.0 (se artikel intill).
– Dokumentationen av de utförda arbetena blir otroligt viktig. När kanalen är tömd passar vi på att filma för att kunna få en överskådlig bild av hur kanalen ser ut utan vatten och hur kommande projekt ska prioriteras.
Vid Vargklyftan blir det betydande markarbeten med bland annat nålning, erosionsskydd och höjning av kanalvallen för att skapa bättre stabilitet. Man räknar med att nya bräddavlopp, bigravar och kulvertar ska bidra till ökad stadga och minska risken för översvämningar vid händelse av stora regnmängder. Även i Klämman och Norsholm handlar det om markarbeten och dessutom kommer vingmurar och tappluckor att åtgärdas längs med hela kanalen i Östergötland.
– Vi kan konstatera att resultatet av de arbeten vi utförde förra vintern blev jättebra, de tekniska lösningar vi valt visade sig vara rätt och det är något vi tar med oss i de kommande renoveringarna, säger Anders Donlau.