Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Workshop för digital reklam

Att marknadsföra sig på digitala medier blir allt viktigare. Nu kan företagare få hjälp att komma igång i workshopen som startade förra tisdagen.

Digital reklam. Lotta Nilsson från föreningen Stadskärnan och Malin Amér (stående), turismstrateg tipsar om knep.

Digital reklam. Lotta Nilsson från föreningen Stadskärnan och Malin Amér (stående), turismstrateg tipsar om knep.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2015-02-14 18:58

Det är föreningen Stadskärnan tillsammans med Turistbyrån som dragit igång den nya satsningen ”digital workshop” som har till syfte att ge stöd och hjälp till företag, butiksägare och föreningar vad gäller marknadsföring på nätet. På tisdagsmorgonen hålls den första träffen på Stinsen och på plats är Elisabeth Johansson som förestår klädbutiken Bettifix.

Therese Rahnel från Turistbyrån visar på en storbildsskärm hemsidan för Visit Östergötland, en turismportal där man som företagare eller butiksägare kan få tillgång till en sida.

– Det handlar om hemsidessystemet Basetool, säger Terese Rahnel som tillägger att kommunen också bygger mycket av sin nätverksamhet på detta system.

På portalen Visit Östergötland kan man som företagare själv välja vilken nivå man vill lägga sig.

– Man kan se det som en hemsida där man har info och länkar eller också kan man se det som en relativt billig annonsplats, säger Malin Amér, turismstrateg.

Billig betyder i detta sammanhang 1000 kronor per år samt gratis support.

Elisabeth Johansson är hur som helst intresserad.

– Ja, jag vill gå med i Visit Östergötland, jag tror att driver man företag så kan man bli lite insluten i sin egen värld och inte tänka på hur folk söker information idag, säger Elisabeth som får hjälp med inloggningen i Basetool av Therese Rahnel.

Lotta Nilsson från föreningen Stadskärnan ser gärna att fler företagare kopplar sig till Visit Östergötland.

– Ju fler desto bättre är det, sedan vill vi också att alla i Stadskärnan går med i appen ”I kvarteret”, Säger hon.

Appen är framtagen av en Söderköpingsbo och i den kan butiksägare och matställen annonsera om erbjudanden.

Det här med reklam och marknadsföring kan se ut på olika sätt.

– Man måste tänka på vilken kundgrupp man vill ha, hur man kan nå den och vilket förväntat utfall man kan få. Det kan vara allt från lappar i brevlådan till avancerad marknadsföring online, som företagare måste man göra val beroende på vad man vill uppnå, säger Malin Amér.

Vad gäller denna workshop som ska äga rum på morgontid den andra tisdagen varje månad vill turistbyrån vara flexibel.

– Finns det önskemål om att ha dessa träffar på kvällstid istället så kan vi tillmötesgå det också, säger Therese Rahnel som tillägger att man i första hand kör till sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om