Nyligen släppte Skolinspektionen en rapport som bland annat betonar annat vikten av en skolas ledning, organisation och målbild som avgörande för kunskapsresultat. Och i en statsvetenskaplig uppsats hamnar just Söderköpings Waldorfskola i topp när det gäller just pedagogiskt och socialt klimat i skolan (PESOK).
– Jag började läsa och snart förstod jag att vi hamnade i topp i undersökningen. Vi blev helt tagna på sängen! Fantastiskt! säger Helena Selsfors.
Påverkar betygPESOK är en indikator på hur samordnad och samförstådd skolorganisationen är, samt hur regler för det sociala klimatet bidrar till att skapa en god studiero. I uppsatsen kunde författaren påvisa att meritvärde av betyg, andel elever som når lärandemål i alla ämnen samt genomsnittligt betyg på de nationella proven berodde mycket på PESOK.
– Därför är det helt fantastiskt att vi ligger högst i Sverige i undersökningen, säger Helena Selsfors.
Uppmanade att svaraFörfattaren till uppsatsen har tittat på de enkätsvar som elever och lärare gett i Skolinspektionens enkäter som förra årets skickades ut till 73 slumpmässigt valda skolor i Sverige, och som ligger till grund för PESOK. Däribland Söderköpings Waldorfskola.
– Jag kommer ihåg att vi uppmanade elever och föräldrar att svara på enkäten. Då får vi en aning om det är något som inte fungerar. Vi tror ju att vi är bra, men det är alltid bra att någon annan tittar på det objektivt, säger Helena Selsfors.
Nästa vecka blir det till att fira topplaceringen.
Läs mer i lördagstidningen, som även finns som e-tidning här på webben!