Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vykortet lever vidare

Folkbladet har precis påbörjat en artikelserie där Kjell Jonasson varje fredag visar och berättar om gamla vykort med Söderköpingsmotiv. Men hur är det idag i sms- och Facebook-tider, har vykorten fortfarande samma dragningskraft? Folkbladet har kollat hur vykortsförsäljningen varit under sommaren i Söderköping.

SÖDERKÖPING2011-08-20 03:00

Det har några år på nacken, vykortet. Redan runt 1870 började något som kallades brevkort att skickas. Dessa hade ingen bild men det dröjde inte länge förrän någon kom på att illustrera korten och vips, vykortet var fött. Sedan ökade populariteten snabbt och 1904 skickades 49 miljoner vykort i Sverige. Hur många vykort som skickas idag är svårare att säga eftersom posten inte för statistik över detta. Dessutom har framväxten av internet och sms-tjänster skärpt konkurrensen väsentligt.

Två undersökningar gjorda 2009 gav motstridiga svar huruvida vykort eller mms var dominerande när det gäller semesterhälsningar. Enligt postens egen undersökning föredrog åtta av tio svenskar vykort. Föga förvånande visade en undersökning från Tele 2 tvärtom att det är på mobilen semesterhälsningarna skickas nuförtiden.

"Säljer bra"
På Visitor center i Kanalhamnen har man ett 15-tal vykort till försäljning och de går åt som smör enligt sommarvärden Tove Jonsson som är på plats när Folkbladet hälsar på.

- Vi säljer riktigt bra, några varianter har faktiskt tagit slut, säger Tove och tillägger att de vykort som går bäst är de med älgmotiv samt med jordgubbsmotiv (!).

- Det är väl de som upplevs som mest typiskt svenska, men Söderköpingsmotiv går också väldigt bra.

På Kanalbåtiquen är känslan densamma, det går bra med vykort.

- Vi säljer väldigt mycket, jag tror att försäljningen har ökat de senaste tre åren, sedan är det ju svårt att jämföra med t ex 1980-talet innan internet slog igenom, säger Lotta Nilsson, ägare av Kanalbåtiquen.

Större kretsar
- Jag kan tänka mig att det kan vara så att människor har större bekantskapskretsar nu än förr tack vare internet och att det kan visa sig även i vykortsförsäljningen.

Man säljer mycket både till svenska och europeiska, företrädesvis tyska, turister.

- De motiv som går bäst är på Söderköping och så kanalen förstås.

Samma sak på Söderköpingsbokhandel. Bra försäljning och ett stort tryck på Söderköpingsmotiv.

- Men det finns för lite vykort med lokala motiv och det är det som turister helst vill ha, påpekar Bror-Inge Tyllander på bokhandeln som kan tänka sig att plocka fram lokala vykort själv framöver om det kniper.

På Information och Kulturkontoret är man dock medveten om behovet av lokala motiv vad gäller vykort.

- Vi har tagit fram ett antal nya vykort med Söderköpingsmotiv under våren, jag tror det rör sig om fem nya motiv och de finns på Visitor center och här på Turistbyrån i Stinsen, berättar Christina Nilsson, Informations- och kulturchef som upplever att det alltid finns en efterfrågan på vykort.

Man kan alltså sammanfatta läget med att vykortet lever och frodas. Det kanske inte rör sig om några 49 miljoner skickade per år numera men det personliga tilltalet i ett skickat vykort har uppenbarligen fortfarande en dragningskraft, åtminstone i Söderköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om