Området det handlar om utgörs idag av ett före detta avloppsreningsverk och de återstående delarna av en nedlagd handelsträdgård. 2016 gav samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag till tjänstemännen att påbörja ett detaljplanerarbete för området, och nu är planen ute på samråd. Bebyggelsen som föreslås är planerad utmed Skepparevägen, mellan Storån och Göta kanal, och ska utgörs av tolv huskroppar med tre till sex våningar. Husen föreslås få en högsta nockhöjd på 26 meter. Redan där opponerar sig Björn Werner och hans grannar Jan Grunewald och Olle Gustafsson. De anser inte att höghus av det slaget passar in i miljön, som domineras av villabebyggelse.
– När man kommer med båt vid Tegelbrukets sluss är det sexvåningshus man möts av. De kommer alltså vara två meter lägre än silon (i Kanalhamnen, reds anm.) Det är ju helt bisarrt! säger Björn Werner.
– Folk som vi pratar med om det tycker det är rent vansinnigt, säger Jan Grundewald.
Men det de, och en majoritet boende på gatan, framför allt protesterar emot är trafiksituationen som uppstår när de nya boende ska trafikera gatan. Enligt en utredning kommer de att generera 1 500 nya fordonsresor per dygn.
– Trafiken måste släppas rakt igenom centrala Söderköping, det finns ingen annan väg hit, och det finns inte utrymme för det, menar Björn Werner.
Redan idag är trafiksituationen kaotisk, särskilt i "hårnålskurvan" vid vårdcentralen, socialkontoret och Bergaskolan. Många föräldrar lämnar och hämtar sina barn på skolan, samtidigt som vårdcentralen i snitt har 200 besökare per dag och en till två ambulanstransporter.
– Om ambulansen inte kommer fram, vem står till svars då? säger Jan Grunewald.
Samtidigt behövs det bostäder i stan, vad tycker ni ska göras?
– Vi har inget emot att de gör något åt området och de får gärna bygga hus, men då ska det vara villor eller möjligen radhus. Det funkar bra med två våningar som husen som finns här har, säger Björn Werner.
– Det skulle också påverka trafiksituationen, men inte alls lika mycket, säger Olle Gustafsson.
Det finns också en stor oro bland villaägarna över hur deras hus ska påverkas av de många tunga fordon som skulle passera under byggtiden.
– Vi har redan fått sprickbildning i husen sen de byggde om Göta kanal nyligen.