Det var i mars som tidigare projektledaren för Tillsammans-projektet Anna Doll anställdes som samordnare för den blivande verksamheten som skulle rikta sig mot nyanlända ungdomar.
– Jag började med att kolla runt bland alla de som befann sig runt dessa ungdomar och som har erfarenhet. Vad skulle vara bra att göra? Hur kan vi kartlägga ungdomarnas skolgång?, berättar Anna Doll som tillägger att hon inte ville att det skulle bli en "ensam ö" utan just vara en sluss med kontinuitet till det liv ungdomarna senare ska möta.
I mitten på augusti drog så den nya verksamheten, finansierad av Söderköpings- samt Valdemarsviks kommun, igång i en flygelbyggnad till Olivlunden ovanför Nyströmska skolan.
– Den första perioden var lite galen, vi hade sammanlagt 17 elever från sex olika länder. Nu gick det jättebra men det var nytt för oss allihopa, berättar Anna Doll som tillägger att denna verksamhet är både för nyanlända ensamkommande barn och barn som bor i asylsökande familjer.
– Därför har det varit ungefär fifty-fifty vad gäller killar och tjejer här på Slussin. Det är också
Veckodagarna på Slussin är noggrant utformade för att introducera eleverna till samhället på olika sätt.
– På måndagen presenterar de sig för varandra med hjälp av tolkar om det behövs, tisdagen viks åt kropp och hälsa, vi visar var vårdcentralen ligger, vad kroppsdelar heter på svenska och så, säger Anna Doll som tillägger att man också får möta polisen och brandkåren.
Sedan följer kartläggning av tidigare skolgång där deras blivande lärare träffar eleverna, man får en introduktion om naturen, åker till Petersburg och gör en stadsvandring. Fredagen viks åt kulturskolan där eleverna bland annat får prova att spela tillsammans i band.
Varje dag avslutas med att man går och äter tillsammans på Nyströmska.
– Den sista fredagen på Slussin får de en guidning i Nyströmska och träffar läraren. Skolans personal säger att eleverna som börjar efter avslutat Slussin är lite tryggare och kan lite mer svenska, det känns väldigt bra, säger Anna Doll.
– På det här sättet kan vi också identifiera om någon ungdom har särskilda behov inför skolstarten så lärarna blir bättre förberedda.
En positiv sak är också att ungdomar som bor i asylsökande familjer på detta sätt får ett kontaktnät.
– Ofta är det bra för dem att komma in i ett sammanhang och få kompisar, något de ensamkommande ofta får automatiskt på boendena, påpekar Åsa Hedberg, enhetschef för Integration, flykting, främjande (IFF) som Slussin ingår i:
– Det blir en sluss in i skolan men också ut i samhället.