I det platsvarumärke som tagits fram av Söderköpings kommun i samarbete med bland annat näringsidkare handlar det mycket om vattenassociationer, ett vågformat band i olika blå nyanser – men också lite grönt – återkommer för att minna om kanalen, Storån och skärgård men det finns också ett grönt hörn i de mallar som finns.
– I vår enkät framkom att man associerar vår kommun väldigt mycket med vatten så den blå färgen är framträdande men vi har också grönt eftersom Söderköping har mycket landsbygd, berättar Christina Nilsson, Informations- och kulturchef som varit delaktig i arbetet.
Användas frittLogotyperna i platsvarumärket kan användas fritt av till exempel företag och föreningar som vill accentuera kopplingen till Söderköping. I de dokument med en mer kommunal prägel och på den kommande, uppgraderade hemsidan kommer det däremot att hållas fast vid kommunens vapen för att ha en mer officiell prägel.
– Det vore jätteroligt om fler ville haka på och använda vårt platsvarumärke som alltså är fritt, säger Christina Nilsson som tillägger att man kan vända sig till Infokontoret om man skulle vilja begagna sig av dessa eller har frågor kring ämnet.
Arbetet med varumärke Söderköping har pågått sedan 2012 med bland annat enkäter och medborgardialog och i arbetet har också reklambyrån Jerhammar & Co varit inkopplat som extern konsult till en kostnad av omkring 175 000 kronor.